Den, der lever stille, lever godt.
Det kunne være mottoet for Danmarks største webhotel B-one, som på trods af succes og 150.000 kunder på bare tre et halvt år holder sig i det skjulte.
Siden administrerende direktør Jacob Nordestgaard Jensen i juni 2002 sendte en pressemeddelelse ud om lanceringen af billige webhotel-produkter, har B-one holdt absolut lav profil.
Firmaet har aldrig siden henvendt sig til pressen og svarer yderst sjældent på spørgsmål fra journalister. Hvis det endelig sker, er det typisk med firmaets advokatbureau som mellemmand.
Direktør Jacob Nordestgaard Jensen selv opholder sig som regel i Dubai i de Forenede Arabiske Emirater, hvor B-one har et datterselskab.
Det er placeret i Dubai Internet City, en skattefri frihandelszone hvor mange af verdens store it-virksomheder har slået sig ned.
Ukendt regnskab
I vanlig hemmelighedsfuld ånd har B-one afvist at kommentere det kortfattede årsregnskab for 2004-2005, der nu er på gaden.
Regnskabet viser et lille overskud på 116.000 kroner, men det er langt fra hele sandheden.
Det danske regnskab dækker nemlig kun en lille del af forretningen, har B-one tidligere oplyst Computerworld.
Udover datterselskabet i Dubai har B-one også aflæggere i England og på Madeira, der er en portugisisk ø ud for Afrikas kyst.
Hvor meget B-one tilsammen har tjent på de mange kunder, står derfor hen i det uvisse.
Hurtig ekspansion
I sommeren 2004 fik Computerworld et sjældent interview med B-ones direktør Jacob Nordestgaard Jensen, som ikke siden hen er blevet offentliggjort.
Her forklarede han om B-ones strategi og udvikling.
Det har handlet om timing og hurtig ekspansion.
– Vi kom ind på markedet på det rigtige tidspunkt, sagde Jacob Nordestgaard Jensen dengang.
Han forklarede, at det var naturligt hurtigt at rykke videre til nabolandene.
Faktisk var det nødvendigt, for at levere et godt produkt til en lav pris. Sverige var første mål, og siden er det gået slag i slag.
Kunder i 149 lande
Udover de tre datterselskaber har B-one i dag salgskontorer i Tyskland og Holland.
Og gennem reklamekampagner på nettet har B-one per maj 2005 fået 150.000 kunder i 149 ud af klodens 191 lande.
Priserne vil der aldrig blive ændret på, lovede Jacob Nordestgaard Jensen.
De rykkede faktisk hele markedet, da B-one begyndte som lavpris-webhotel, mente han.
– Da vi startede, var standardprisen for et webhotel 69 kroner om måneden hos vores konkurrenter. Nu er ni kroner om måneden blevet standarden, sagde Jacob Nordestgaard Jensen.