Verdens største netværks-selskab, Cisco, vil anvende sommerens overtagelse af Danske KiSS Technology som springbræt til for alvor at komme ind på markedet for forbrugerelektronik, skriver Financial Times.
Det betyder, at der inden for en kortere årrække kan komme til at stå Cisco på mobiltelefoner, radioer, stereoanlæg og såkaldte home entertainment-centre, der alle vil anvende KiSS' teknologi til at forbinde til internettet.
Ifølge udviklingsdirektør Charles Giancarlo har kundernes efterspørgsel mod apparater, der kan gå direkte på internettet, givet selskabet en mulighed for at komme ind på et nyt marked.
Han mener, at Ciscos tætte forbindelse til indholdsselskaber som Yahoo og Google vil kunne give fordele i forhold til traditionelle forbrugerelektronik-producenter som eksempelvis Sony.
Kendt for routere
Cisco er bedst kendt for at fremstille routere til især erhvervslivet.
Kursen mod forbrugerelektronik blev sat i marts 2003, da selskabet købte Linksys, der gav adgang til markedet for netværksprodukter til hjemmet.
Det har allerede skabt et salg på mere end en milliard dollars for selskabet - ikke mindst i kraft af internet-telefoni.
Senere har Cisco købt Scientific Atlanta, der producerer settop-bokse til fjernsyn samt danske KiSS, der fremstiller dvd-afspillere, der kan forbindes til nettet via en teknologi, som Cisco også vil anvende til andre produkter.