Det bliver fremover gratis for brugerne at benytte tjenesten Google Analytics til at måle effekten af markedsføring på nettet.
Google købte i foråret selskabet Urchin Software, og det er produkterne herfra, som web-giganten nu stiller gratis til rådighed for brugerne. De har hidtil kostet mere end 1.200 kroner om måneden.
Dansk firma bliver nordisk partner
Nordisk partner på produktet bliver det danske firma The Milk, som tidligere var partner for opkøbte Urchin.
Hos The Milk forventer salgsdirektør Anders Ibsen, at Googles nye tjeneste vil øge salget betydeligt og samtidigt sætte flere danske softwarefirmaer under pres.
- Et eller andet sted giver det da nogle udfordringer for dem at sælge noget, man kan få gratis, siger han.
Blandt de store danske firmaer inden for web-analyse er Instadia og Traceworks.
Hos Traceworks mener administrerende direktør Morten E. Wulff dog, at selskabet bevæger sig på et lidt andet forretningsområde end Google og derfor ikke rammes hårdt.
- Vores fokus er på marketing-analyse, hvor Googles fokus er på web-analyse. Vi fokuserer på at understøtte marketing-funktionen og ikke på at lave usability, men der er selvfølgelig nogle gråzoner, siger han.
Hos firmaet The Milk glæder man sig over at være blevet partner på Google Analytics. Selskabet har fire ansatte, men åbner snart et kontor med seks ansatte i Sverige og håber næsten at nå en tocifret millionomsætning i år.
Tjener på opsætning og undervisning
Meget afhænger dog af, om danske virksomheder tager Google Analytics til sig. Selve produktet er gratis, men The Milk tilbyder hjælp med opsætningen, undervisning og konsulentydelser.
- Google Analytics kan skabe transparens i, hvad der bliver af dine investeringer i Adwords. Mange statistik-værktøjer kan måske en masse ting, men det bliver præsenteret kryptisk, og så bliver det en omkostning i stedet for en investering, siger Anders Ibsen.
Hos Foreningen for Danske Intermedier (FDIM) har direktør Jon Lund allerede installeret Google Analytics, og han ser positivt på det gratis værktøj til web-analyse.
Google Analytics kan hjælpe med at vise, hvordan brugere finder frem til en hjemmeside og hvordan de opfører sig, når de først er fremme.
- Det vil løfte markedet. Jeg ser det her som, at Google tager sin position som markedsleder alvorligt, siger Jon Lund.
Hos softwarefirmaet Traceworks kender Morten E. Wulff også til produktet, og han erkender, at det kan have stor effekt, når Google sætter noget i søen.
- Det er ikke det bedste produkt, men det er gratis, og det giver selvfølgelig en helt anden dimension, siger han.
Analytikeren Eric Peterson fra Jupiter Research vurderer, at Google Analytics vil være med til at hjælpe markedet, selvom det samtidig vil sætte priserne under pres.