Der er 37 års forskel mellem Peter Ole Frederiksen og Jonas Raagaard. Alligevel har de to it-danskere én ting til fælles, nemlig en forkærlighed for pc-spil.
Det gælder specielt spillet "Kaptajn Kaper i Kattegat", som i begyndelsen af 1980'erne blev skabt af den nu 65-årige Peter Ole Frederiksen og var et de første pc-spil på dansk.
Nu 20 år senere er 28-årige Jonas Raagaard sammen med en kollega i gang med at skabe en moderne mobil- og web-udgave af spillet, som mange tidlige pc-brugere med garanti vil huske.
Barndommens hygge
Jonas Raagaard arbejder til daglig som grafiker i firmaet ITE, der står bag Hugo-spillene, og for ham handler det nye hobby-projekt om at genskabe barndommens hygge.
- Jeg sad og snakkede med en af mine kollegaer, og vi tænkte: Hvad blev der egentlig af ham, der lavede Kaptajn Kaper? Vi opstøvede ham og fik den skøre ide at lave en MMO-udgave af Kaptajn Kaper, fortæller Jonas Raagaard.
Øverst det originale spil, nederst en tidlig udgave af det nye mobilspil |
Den ide er nu droppet, og i stedet er Jonas Raagaard sammen med kollegaen Tommy Andersen, der er programmør, 80 procent henne i udviklingen af spillet på en Java-platform, som kan køre på mobiltelefoner.
Begejstring
Hos spillets originale skaber møder det nye projekt stor begejstring.
Efter 33 års tro tjeneste hos IBM i Danmark er 65-årige Peter Ole Frederiksen, der også går under navnet POF, i dag selvstændig konsulent med fokus på ledelse inden for it.
Ideen til spillet fik han, da han var ansat hos IBM, som sendte den første pc på markedet i begyndelsen af 1980'erne.
- Jeg skulle lære pc'en at kende, og jeg tænkte, at det skulle være noget med grafik, så jeg var tvunget til at komme ud i kanterne. Jeg begyndte at skrive det spil og tænkte, at jeg lige så godt kunne gøre det færdigt, fortæller Peter Ole Frederiksen.
Intet marked for spil
Han forsøgte forgæves at få IBM til at bruge spillet, men her var han allerede stødt ind i en mur nogle år tidligere.
Han havde sendt et officielt forslag til ledelsen hos it-giganten om at gå ind i spilindustrien. Men hos IBM mente man ikke, at der var et kommercielt marked for spil.
I stedet blev spillet givet til it-firmaet Danadata, hvorfra det spredte sig som en steppebrand til danske pc-ejere.
Peter Ole Frederiksen kan ikke huske præcist, hvornår den endelige udgave af spillet var klar. Spillet kan i dag hentes fra hans hjemmeside, men den danske kildekode er væk, fordi den blev pakket med et program, som ikke længere findes.
Hos de nye bagmænd er planen at sælge den moderne udgave af spillet til mobiltelefoner, mens en gratis udgave vil være tilgængelig via en webbrowser.
Relevante link