Artikel top billede

(Foto: Kristoffer Ingemand)

Danske Jobindex trækker Google i retten over annonce-funktion: Forlanger erstatning

Danske Jobindex trækker Google i retten efter, at selskabet for godt et år siden klagede til EU.

Det danske jobsite Jobindex trækker sammen med Danske Medier Google i retten med krav om erstatning for både brud på ophavsretten og markedsføringsloven.
Jobindex har netop indleveret stævningen til Sø- og Handelsretten sammen med brancheorganisationen Danske Medier.

JobIndex klagede for mere end et år siden til EU over Googles fremfærd på markedet for online-baserede jobannoncer.

Jobindex er utilfreds med, at Google har indført, at brugerne kan få vist job-opslag fra Googles samarbejdspartnere via søgemaskinen. Jobindex vil ikke være en del af dette samarbejde.

Jobindex-direktør Kaare Danielsen anslår, at Jobindex har oplevet et fald i sin organiske trafik fra Google på 20 procent, siden funktionen blev indført.

Det har kostet forretningen flere millioner kroner i tabt fortjeneste, vurderer han.

Kaare Danielsen fortæller, at Jobindex gennem det seneste år tid har forsøgt at få Google til at anerkende, at selskabet har 'kopieret jobannoncer til tjenesten Google for Jobs uden tilladelse samtidig med, at Jobindex ønsker vederlag, erstatning og godtgørelse for brud på ophavsretten og markedsføringsloven."

Dette har Google afvist. Og derfor sagsøger Jobindex og Danske Medier altså nu selskabet.

Søgsmålet omfatter også overtrædelse af de danske ophavsretsregler, da Jobindex mener, at Google ulovlig kopierer tekster, som Jobindex' tekstforfattere skriver.

"Der optræder på Googles tjeneste indhold, der er ulovligt kopieret fra Jobindex på trods af, at vi har bedt dem ophøre med det. Vores tekstforfattere skriver 2.000 annoncetekster om året, men Google ser stort på ophavsretten: De har ’venligt’ tilbudt, at vi selv kan gøre indsigelse for hver enkelt kopierede annonce, vi finder," lyder det fra direktøren.

"Det er selvfølgelig uacceptabelt," siger han.

Mads Brandstrup, direktør i Danske Medier, siger, at der er stort behov for at regulere og stille techgiganterne til ansvar, når "de åbenlyst udnytter andre virksomheder ved at kopiere deres indhold uden samtykke for egen vindings skyld," som han siger.

"Når Google fralægger sig al ansvar, skal vi træde til for at kræve, at Google anerkender, at virksomheden har kopieret indhold og dermed krænket ophavsretlige regler,” lyder det fra Danske Medier.

Da Jobindex klagede til EU over Google for et år siden, sendte Google os en kort kommentar som reaktion.

“Jobfunktionen i Googles søgemaskine blev skabt for at gøre jobsøgningen så enkel som muligt. Ved at samarbejde med forskellige jobudbydere kan vi gøre det nemmere for folk at finde mere relevant information i søgemaskinen og dermed også blive dirigeret til hjemmesider med jobannoncer, der er relevante. Enhver jobudbyder - stor eller lille - kan være med, og det kan give virksomheder øget trafik og jobmatch," lød det fra selskabet.

Kaare Danielsen er hovedaktionær i Jobindex Media, der ejer Computerworld.