Globale mærkevarer kommer til at fylde lige så meget i Hitmans univers, som i den såkaldt virkelige verden.
Det mener Janos Flösser, direktør i IO Interacitve, der står bag Hitman-successerne.
Han er bekymret for tendensen, men ser ikke nogen måde, hvorpå han i længden kan holde andre firmaer ude af de spil, som IO Interactive vil skabe fremover.
- Jeg ville hade hvert sekund, der var reklamer i spil. Jeg hader reklamer. Men selv om det er et skråplan, kommer det nok, for spil bliver mere og mere fotorealistiske, siger Janos Flösser.
Mærkevarer er ok
Han har nu ikke noget problem med for eksempel at have mærkevarer med som en relevant del af spillet.
- Product placement er noget andet. Det kan godt give mening, for figurerne har et liv, hvor de bruger forskellige ting i forskellige sammenhænge. På film skal du heller ikke opfinde en bil, der ikke findes i virkeligheden for at personerne kan køre, siger Janos Flösser.
IO Interactive har endnu ikke en reklamepolitik. Men beslutningen om, hvordan andre firmaers markedsføringskroner kan betale for udviklingen af nye spil, vil blive taget før eller siden.
- Vi har haft forskellige møder internt og eksternt, for at finde ud af, hvor langt vi vil gå med det her. Vi har ikke en decideret politik om det, men det er på dagsordenen og det er noget, vi diskuterer, uddyber Janos Flösser.
Det er endnu uvist hvilke firmaer, der måske vil blive knyttet sammen med senere udgaver af Hitman.
- Det er firmaer, der går ind i en global markedsføring, lokale firmaer er i den forstand ikke interessante, vurderer han.
Noget for noget
Udviklingen bider på mange måder sig selv i halen. Et spils succes koster penge og sætter forventningerne til næste version i vejret.
- Alle firmaer får sværere ved at udvikle spil, uanset om der kommer reklamer ind i billedet eller ej. Arbejdsmængde og løn stiger og markedsføring er dyrt. Hvis man ser på finansieringen af nye spil, så kan man bliver nødt til at overveje reklamer i en eller anden form, uddyber Janos Flösser.
Analytikere peger på, at der gemmer sig rigtig store fortjenester i spil. Det er nærmest bare at gå i gang. Men hvordan fortjenesten skal fordeles blandt udgivere og reklamekøbere, er straks værre.
- Det handler om at kunne forhandle sig til en situation, hvor alle er glade. Det vigtigste er, at det ikke tager fokus fra spillet, siger Janos Flösser.
Men spillerne? Bliver de glade?
- De kan godt leve med det, så længe vi finder en balance, hvor det indgår naturligt. Man tænker jo ikke nødvendigvis over, hvilke farve en bil har, når man går rundt på gaden.. Den er der bare. Og sådan bliver det også her, mener han.