Computerworld spørger:Hvad er vigtigt hos en it-leverandør - og hvem gør det rigtigt? Deltag og vind B&O-udstyr.

Dansk Hitman-skaber: Reklamer i spil på vej

Danske IO Interactive er imod reklamer i spil. Alligevel er firmaet så småt i færd med at finde ud af, hvordan det kan lade sig gøre. Direktør Janos Flösser ser en fremtid for relevant produktplacering i spil. Man kan næppe vige udenom, mener han.

Globale mærkevarer kommer til at fylde lige så meget i Hitmans univers, som i den såkaldt virkelige verden.

Det mener Janos Flösser, direktør i IO Interacitve, der står bag Hitman-successerne.

Han er bekymret for tendensen, men ser ikke nogen måde, hvorpå han i længden kan holde andre firmaer ude af de spil, som IO Interactive vil skabe fremover.

- Jeg ville hade hvert sekund, der var reklamer i spil. Jeg hader reklamer. Men selv om det er et skråplan, kommer det nok, for spil bliver mere og mere fotorealistiske, siger Janos Flösser.

Mærkevarer er ok

Han har nu ikke noget problem med for eksempel at have mærkevarer med som en relevant del af spillet.

- Product placement er noget andet. Det kan godt give mening, for figurerne har et liv, hvor de bruger forskellige ting i forskellige sammenhænge. På film skal du heller ikke opfinde en bil, der ikke findes i virkeligheden for at personerne kan køre, siger Janos Flösser.

IO Interactive har endnu ikke en reklamepolitik. Men beslutningen om, hvordan andre firmaers markedsføringskroner kan betale for udviklingen af nye spil, vil blive taget før eller siden.

- Vi har haft forskellige møder internt og eksternt, for at finde ud af, hvor langt vi vil gå med det her. Vi har ikke en decideret politik om det, men det er på dagsordenen og det er noget, vi diskuterer, uddyber Janos Flösser.

Det er endnu uvist hvilke firmaer, der måske vil blive knyttet sammen med senere udgaver af Hitman.

- Det er firmaer, der går ind i en global markedsføring, lokale firmaer er i den forstand ikke interessante, vurderer han.

Noget for noget

Udviklingen bider på mange måder sig selv i halen. Et spils succes koster penge og sætter forventningerne til næste version i vejret.

- Alle firmaer får sværere ved at udvikle spil, uanset om der kommer reklamer ind i billedet eller ej. Arbejdsmængde og løn stiger og markedsføring er dyrt. Hvis man ser på finansieringen af nye spil, så kan man bliver nødt til at overveje reklamer i en eller anden form, uddyber Janos Flösser.

Analytikere peger på, at der gemmer sig rigtig store fortjenester i spil. Det er nærmest bare at gå i gang. Men hvordan fortjenesten skal fordeles blandt udgivere og reklamekøbere, er straks værre.

- Det handler om at kunne forhandle sig til en situation, hvor alle er glade. Det vigtigste er, at det ikke tager fokus fra spillet, siger Janos Flösser.

Men spillerne? Bliver de glade?

- De kan godt leve med det, så længe vi finder en balance, hvor det indgår naturligt. Man tænker jo ikke nødvendigvis over, hvilke farve en bil har, når man går rundt på gaden.. Den er der bare. Og sådan bliver det også her, mener han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyberthreat Day, Horsens: Trusler, angreb og forsvar i praksis

Stå rustet mod cybertrusler. Få et detaljeret overblik over de nyeste sårbarheder, angrebsmønstre og metoder, som cyberkriminelle anvender. Lyt til beretninger fra sikkerhedseksperter på den digitale frontlinje, og få indsigt i både succesfulde angreb og de, der blev afværget

10. april 2025 | Læs mere


BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere






White paper
Tidsbegrænset kampagne: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner gratis