Dansk Hitman-skaber: Reklamer i spil på vej

Danske IO Interactive er imod reklamer i spil. Alligevel er firmaet så småt i færd med at finde ud af, hvordan det kan lade sig gøre. Direktør Janos Flösser ser en fremtid for relevant produktplacering i spil. Man kan næppe vige udenom, mener han.

Globale mærkevarer kommer til at fylde lige så meget i Hitmans univers, som i den såkaldt virkelige verden.

Det mener Janos Flösser, direktør i IO Interacitve, der står bag Hitman-successerne.

Han er bekymret for tendensen, men ser ikke nogen måde, hvorpå han i længden kan holde andre firmaer ude af de spil, som IO Interactive vil skabe fremover.

- Jeg ville hade hvert sekund, der var reklamer i spil. Jeg hader reklamer. Men selv om det er et skråplan, kommer det nok, for spil bliver mere og mere fotorealistiske, siger Janos Flösser.

Mærkevarer er ok

Han har nu ikke noget problem med for eksempel at have mærkevarer med som en relevant del af spillet.

- Product placement er noget andet. Det kan godt give mening, for figurerne har et liv, hvor de bruger forskellige ting i forskellige sammenhænge. På film skal du heller ikke opfinde en bil, der ikke findes i virkeligheden for at personerne kan køre, siger Janos Flösser.

IO Interactive har endnu ikke en reklamepolitik. Men beslutningen om, hvordan andre firmaers markedsføringskroner kan betale for udviklingen af nye spil, vil blive taget før eller siden.

- Vi har haft forskellige møder internt og eksternt, for at finde ud af, hvor langt vi vil gå med det her. Vi har ikke en decideret politik om det, men det er på dagsordenen og det er noget, vi diskuterer, uddyber Janos Flösser.

Det er endnu uvist hvilke firmaer, der måske vil blive knyttet sammen med senere udgaver af Hitman.

- Det er firmaer, der går ind i en global markedsføring, lokale firmaer er i den forstand ikke interessante, vurderer han.

Noget for noget

Udviklingen bider på mange måder sig selv i halen. Et spils succes koster penge og sætter forventningerne til næste version i vejret.

- Alle firmaer får sværere ved at udvikle spil, uanset om der kommer reklamer ind i billedet eller ej. Arbejdsmængde og løn stiger og markedsføring er dyrt. Hvis man ser på finansieringen af nye spil, så kan man bliver nødt til at overveje reklamer i en eller anden form, uddyber Janos Flösser.

Analytikere peger på, at der gemmer sig rigtig store fortjenester i spil. Det er nærmest bare at gå i gang. Men hvordan fortjenesten skal fordeles blandt udgivere og reklamekøbere, er straks værre.

- Det handler om at kunne forhandle sig til en situation, hvor alle er glade. Det vigtigste er, at det ikke tager fokus fra spillet, siger Janos Flösser.

Men spillerne? Bliver de glade?

- De kan godt leve med det, så længe vi finder en balance, hvor det indgår naturligt. Man tænker jo ikke nødvendigvis over, hvilke farve en bil har, når man går rundt på gaden.. Den er der bare. Og sådan bliver det også her, mener han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere