Den årlige Comdex-messe - engang kongen blandt verdens it-messer med op mod en kvart million besøgende - er blevet aflyst for andet år i træk, oplyser messens arrangør, Media Live International.
Den ellers så traditionsrige kæmpemesse var blevet afholdt 25 år i træk i Syndens By, Las Vegas, da den sidste år for første gang blev aflyst i kølvandet på den krise, der var slået igennem i hele it-branchen.
Selv om alt tyder på, at udviklingen nu er vendt, er det trods en ihærdig indsats altså ikke lykkedes for Media Live International at puste liv i Comdex 2005.
Nyt koncept skal på banen
I stedet er arrangøren fortsat midt i processen med at omforme Comdex-messen til et mere tidssvarende koncept.
Media Live International meddeler, at selskabet gennem dets "fortsatte diskurs" med it-branchen har gjort "betragtelige fremskridt" i bestræbelserne på at fastlægge, hvordan Comdex bedst kan udfylde behovet.
Det er dog fortsat lang vej, før målet er nået, hedder det.
Den første Comdex-messe løb af stablen i 1979 og kunne i sin storhedstid i midten af 1990'erne tiltrække op mod en kvart million besøgende.
Dengang var Comdex i vid udstrækning kendt som stedet, der kunne være afskydningsrampe for nye højteknologiske produkter.
Der skulle bestilles hotelværelser mange måneder i forvejen, ligesom køerne foran taxa-holdepladserne ofte var flere hundrede meter lange. Dengang ville euforien ingen ende tage.
Skandinavisk version afblæst fornylig
Messens størrelse faldt dog siden - ikke mindst på grund af de meget høje standpriser. Da dotcom-boblen sprang, sprang også mange virksomheder fra messen.
Der afholdes også Comdex-messer i Brasilien, Saudi Arabien, Grækenland og Skandinavien.
Den skandinaviske Comdex 2005 blev fornylig også aflyst på grund af manglende udstillere. Arrangørerne vil nu forsøge at stable et skandinavisk Comdex 2006 på benene til næste forår i Stockholm.
Den nordiske Comdex havde sidste år 15.000 besøgende og 228 udstillere. I år var der blot tilmeldt omkring 60 udstillere, da arrangørerne trak stikket ud.