Bestyrelsen i de amerikanske mobilselskaber Sprint og Nextel har enstemmigt valgt at sige ja til en fusion mellem de to selskaber.
Dermed er en giganthandel til en værdi af knap 200 milliarder kroner en realitet for de to mobilselskaber, som til sammen bliver det tredjestørste mobilselskab i USA.
Med i alt 39 millioner abonnenter er der kun syv millioner kunder op til markedets største, Cingular, men det bliver alligevel en hård kamp at indhente forspringet.
Både Cingular og nummer to på listen, Verizon Wireless, sidder nemlig tungt på markedet, når det kommer til andet end mobiltelefoni, heriblandt fastnettelefoni og bredbåndsinternet.
Analytikere siger til New York Times, at sammenkoblingen af flere produkter, såkaldt bundling, vil gøre det svært for det nye Sprint/Nextel at tage store markedsandele.
Omvendt regner Sprint og Nextel med at spare store penge på fusionen. Når først den er en realitet, anslås besparelserne at blive 14 milliarder kroner årligt i de første tre år.
Begge selskaber har foretaget store investeringer i 3G-netværk, som endnu ikke har vundet større udbredelse i USA.
De eksisterende aktionærer i henholdsvis Spring og Nextel kommer til at eje hver 50 procent af det nye selskab.
USA's største mobilselskab, Cingular, købte i november AT&T Wireless i en handel til en værdi på omkring 230 milliarder kroner.