Artikel top billede

Computerworld retter og præciserer tal i årets Top 100-magasin

Computerworld har opdaget nogle fejl i årets Top 100. De betyder dog ikke noget for kåringen af årets vindere. Læs magasinet med de opdaterede lister gratis her.

I årets Computerworld Top 100, som udkom i september 2017, har der desværre indsneget sig en fejl i beregningerne i ét af de fire måleparametre - vækst i resultat af primær drift - som betyder, at vi har måtte producere nye lister.

Fejlen får ikke nogen indflydelse på, hvilke virksomheder der vinder. Kåringen af alle de dygtigste virksomheder i Top 100 - 2017 står stadig ved magt.

Fejlen knytter sig kun til beregningen af placeringen for de virksomheder, som har negative resultater af primær drift i enten ét eller begge af de seneste regnskaber.

De pågældende selskaber er som konsekvens af dette taget ud af beregningen.

GN Store Nord er taget ud af beregningen

Til beregningen af Top 100 bruger Computerworld desuden udelukkende moderselskabstal. Det har vi gjort siden 1996, og det skyldes råd fra flere eksperter i sammenlignende regnskabsanalyser.

Der er flere tungtvejende grunde til, at vi fastholder brugen af moderselskabstal – også selvom det betyder, at vi må undvære en række virksomheder i vores Top100-overblik:

  • For det første vil det være et problem, at mindre koncerner og delkoncerner ikke er forpligtede til at aflægge koncernregnskab. 
  • For det andet risikerer vi at få data med fra virksomheder, som slet ikke er en del af it-branchen - ejendomsadministration, valutahandel, for blot at nævne nogle eksempler. 
  • For det tredje kan vi risikere, at eventuelle datterselskaber påvirker resultatet ved at tælle med efter flere forskellige og usammenlignelige regnskabsmetoder.
  • For det fjerde er der koncerner, som har flere selvstændige it-virksomheder i Danmark, der alle indgår i analysen, og som derfor kunne tælle med to gange.

Desværre har det vist sig, at det i tilfældet GN Store Nord ikke giver mening at bruge moderselskabstal i den udformning, de findes i selskabets regnskaber, da de ikke afspejler virksomhedens formåen.

Her fremgår det nemlig, at selskabet havde et resultat af primær drift i 2015 på  minus 86 millioner kroner og i 2016 på minus 65 millioner kroner.

Virksomheden har derimod som koncern vækst i primær drift fra 1,149 milliarder kroner i 2015 til 1,445 milliarder kroner i 2016. Det svarer til en vækst på 25,8 procent.

Virksomhedens placering som nummer 438 i Top 100 - 2017 er derfor ikke korrekt.

Computerworld samarbejder med GN Store Nord om at definere og indføje sammenlignelige regnskabsdata fra virksomheden i analysen, som dels kan sammenlignes med moderselskabstallene fra de øvrige selskaber i analysen, dels afspejler de resultater, virksomheden kan fremvise.

Indtil det er på plads, vil GN Store Nord ikke indgå i Top 100-analysen - ej heller i den nye beregning, vi nu har gennemført.

Det er i øvrigt helt normalt, at analysen må gennemføres uden deltagelse af et antal virksomheder, vi ellers gerne ville have haft med.

For eksempel skal de to regnskaber, vi sammenligner, dække den samme periode. Det betyder, at selskaber, der ændrer regnskabsperiode, må udelukkes fra analysen, indtil vi igen kan hente data fra to regnskaber, der dækker samme periode.

I sidste ende er sammenligninger udtryk for et til- og fravalg, og på Computerworld har vi i Top 100 valgt at prioriterer de reelt sammenlignelige offentligt tilgængelige regnskabstal over antal deltagende virksomheder. Det synes vi er mest ærligt.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere