Hårdt ramt: Mærsk tjekker 80.000 servere for Petya-ransomware

Petya-ransomwaren ramte Mærsk hårdt, fortæller Mærsks kommercielle direktør, og der er et stort arbejde i gang med at få tjekket alle selskabets servere og it-systemer.

Artikel top billede

Siden tirsdag har Mærsk været hårdt ramt af et globalt cyber-angreb, hvor petya-ransomwaren har låst og krypteret et utal af selskabets computere og servere.

Så hårdt ramt, at her 24 timer efter kæmper Mærsk stadig med blot at stoppe spredningen af ransomwaren og minimere skaderne.

Det fortæller Mærsks kommercielle direktør, Vincent Clerc til Børsen.

"Helt ærligt, lige nu har vi ikke ressourcerne til at kigge på, hvorfor vi blev angrebet. Alle ressourcer bliver brugt på at minimere skaderne af angrebet," fortæller Vincent Clerc til Børsen.

“Vi mener, at vi har fået virussen inddæmmet, og vi arbejder på at finde ud af det præcise omfang af angrebet, og hvad vi kan gøre for at få systemerne op at køre igen,” tilføjer Vincent Clerc.

Læs også: Sikkerhedseksperter: Petya er ikke ransomware, det er meget værre og langt mere alvorligt

1.100 it-systemer

Petya-ransomwarens specielle evne er at sprede sig hurtigt på lokale netværk, og derfor spredte den sig også lynhurtigt på Mærsks netværk.

“Vi har 80.000 servere og 1100 it-systemer, der alle skal undersøges for virus. Vi er nu i gang med at undersøge, hvor virus kom ind, og hvorfor det kunne ske. Det er jo ikke første gang, at vi oplever forskellige typer virus, men det er første gang, de slipper gennem," lyder det fra Mærsks Vincent Clerc.

Mærsk fortæller også, at det primært er forretningsenheder inden for transport-divisionen, der er blevet ramt såsom APM Terminals, dele af Maersk Line og Damco.

Mærsks forventning er, at man torsdag morgen har et system, som gør det muligt at tage imod bookings igen.

Læs også: Nye opdateringer fra Mærsk: Ramt af Petya-ransomwaren - nu handler det om at minimere skaden

Annonceindlæg fra Salesforce

Sådan høster det offentlige værdi af AI-agenter

AI-agenter skaber allerede resultater i kommunal sammenhæng, men det kræver klare mål og viden om mulighederne for at få størst gevinst af indsatsen.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Astrid Busk Nielsen som Key Account Manager ved netIP's kontor i Odense. Hun kommer fra en stilling som Account Manager hos IT-virksomheden ED i Skødstrup. Hun er uddannet indenfor handel og marketing. Nyt job
Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job