Rigtig mange virksomheder anvender IP-telefoni, og der er netop nu grund til at være ekstra på vagt over for angreb på den del af virksomhedens it-infrastruktur.
Det skriver IBM's SecurityIntelligence
i en analyse af trusler og angreb mod VoIP-løsninger.
Det er især den meget anvendte SIP-prototol (Session Initiation Protocol), der er under angreb. Over 51 procent af alle angreb mod VoIP-løsninger over det seneste år var rettet mod SIP, mens over 48 procent var mod Cisco SCCP, skriver IBM.
"Vi har faktisk opdaget, at der er en voksende trend med angreb, der er rettet mod SIP-protokollen med den mest bemærkelsesværdige stigning i andet halvår 2016."
Mange typer af angreb
De it-kriminelle angriber blandt andet ved at bombardere VoIP-løsningerne med særlige data og beskeder, hvilket kan skabe sårbare servere og få udstyret til at gå ned.
Samtidig er der rigtig mange angreb, der har karakter af spam phishing.
IBM skriver, at de fleste virksomheder i dag har ret godt styr på at begrænse email-spam og konsekvenserne heraf.
"Men hvad med spam over internettelefoni, også kendt som VoIP spam? Disse uønskede, automatiske telefonopkald fra internet-numre er lige så irriterende som junk mail."
"Foruden selve irritations-faktoren har angriberne fundet andre måder at udnytte VoIP-teknologi på, der udgør en større risiko for både forbrugere og virksomheder," forklarer IBM i sikkerhedsanalysen og uddyber:
"Fordi VoIP router kald via den samme sti, som netværk og internettrafik anvender, er det også udsat for nogle af de samme sårbarheder og trusler, som cyberkriminelle bruger til at udnytte disse netværk."
"VoIP-teknologi gør det muligt for ondsindede individer at udføre 'caller ID spoofing' med en minimal omkostning og indsats. Det gør angriberne i stand til at skaffe informationer eller facilitere andre scams, der er rettet mod deres mål."
Blandt de sikkerhedstiltag, IBM anbefaler VoIP-brugerne at se på, er brugen af stærke adgangskoder hos administratorerne og kryptering af samtalerne. VPN er også et af de redskaber, der kan højne sikkerheden i VoIP-løsninger.
Læs også:
For få år siden var IP-telefoni det mest hotte: Nu smutter kunderne igen