Her kort før julehandlen skydes i gang plages Apples App Store af falske apps, der kan føre til misbrug af brugernes kreditkortinformationer
Ifølge den amerikanske avis New York Times udgiver de falske apps sig for at repræsentere store velkendte brands, som den Amazon-ejede online-skobutik Zappos, skokæden Foot Locker og stormagasinet Nordstrom.
Men også luksusmærker som eksempelvis Christian Dior, Jimmy Choo og Salvatore Ferragamo har været ramt af de falske apps i App Store.
Aldrig set så mange falske apps
Apples App Store er normalt kendt for at være et relativt sikkert miljø, hvor det kun i sjældne tilfælde lykkes for svindel- eller malware-apps at slippe gennem Apples godkendelsesproces.
Til New York Times siger Chris Mason, der er chef for den amerikanske app-producent Branding Brand, at han aldrig tidligere har set så mange falske apps i App Store.
Han forklarer, at visse af de falske apps er relativt harmløse apps, der blot spammer brugerne med annoncer. Andre apps udgør dog en reel sikkerhedsrisiko, hvor brugerne kan få misbrugt deres kreditkort, hvis de forsøger at handle via appen.
Ifølge Chris Mason er der også risiko for datatyveri. Enten fordi appsene opfordrer brugerne til at logge ind med deres Facebook-oplysninger, eller fordi de indeholder malware, der kan stjæle personlige oplysninger fra telefonen.
Efter historien er blevet bragt i New York Times har Apple valgt at slå hårdere ned på de falske apps, og gennem de seneste dage har virksomheden fjernet hundredvis af falske apps fra App Store.
Læs også:
Godt nyt til app-udviklerne: Apple åbner for helt nye muligheder i App Store
Apples App Store ramt af malware: Apple fjerner malware-inficerede apps