Artikel top billede

Ny Microsoft-tjeneste skal hjælpe teams med at arbejde bedre sammen

Microsoft lancerer Microsoft Teams, der skal samle al kommunikation internt mellem grupper i virksomheder. Se her, hvordan tjenesten, der er en del af Office 365, fungerer.

Microsoft lancerer Microsoft Teams, en kommunikationsplatform på tværs af Office 365 for Business, der er rettet mod grupper eller teams i virksomheder. 

Programmet er cross-platform og fungerer på Windows 10, Mac, iOS, Android og som web-klient. Det tillader ansatte at oprette "teams" med flere gruppesamtaler, såkaldte channels, om specifikke emner eller arbejdsområder.

Alt sammen i en opsætning, der til forveksling minder om den gamle IRC-platform. 

"Vi forsøger at digitalisere den almindelige arbejdsfremgang i de åbne kontormiljøer, hvor vi arbejder langt mere sammen end tidligere. Se det som et digitalt mødelokale, hvor alle samtaler automatisk gemmes, hvor noter, BI, oversigter og dokumenter er let og tilgængelige, og hvor der også er plads til lidt snak hen over kaffeautomaten," siger Niels Kjelstrup produktchef for Office 365 hos Microsoft Danmark. 

Dertil kommer en stærk integration med Microsofts andre tjenester, såsom Office 365 og OneDrive. 

"Ved at samle det bedste fra vores alle tjenester kan vi gøre det langt lettere at samarbejde i teams," siger Aaren Ekelund, divisionschef for Office fra Microsoft. 

Tjenesten starter i beta fra i dag, også på dansk, og er gratis for alle Office 365 for Business-kunder, hvilket indebærer mange danske virksomheder. 

Ikke to teams er ens

Teams er bygget ind i Microsofts andre platforme, og så snart du starter et nyt team, dannes der automatisk en tilknyttet mappe i OneDrive for Business, en OneNote-fil og en Office Group til at samle al data i ét. 

Derefter kan du oprette alle de channels, der er behov for i et givent team. Kanaler kan være låst til specifikke personer eller være åbne for alle i teamet, og du kan ligesom i Skype skrive privat til enkeltpersoner både inde og udenfor Teams-regi.

Under hver channel kan du indlejre forskellige funktioner og apps. Både Microsofts egne, men også tredjepart-tjenester.

Du kan eksempelvis tilføje og redigere Office-filer (Word, Excel og så videre) direkte fra appen uden at skulle åbne Microsofts andre programmer, eller tilknytte et specifikt OneNote-dokument i toppen.

Du kan også foretage video- og almindelige opkald med teamet eller til andre via Skype for Business, igen uden at du behøver at forlade Teams. 

"To grupper arbejder ikke ens eller har det samme mål, så der skal være mulighed for at opbygge enhver gruppe, så det passer til gruppens behov," forklarer Aaren Ekelund. 

"Fordelen ved Teams er, at du samler alt, hvad teamet arbejder med. Hvad end det er Word-dokumenter, regneark eller en overvågning af sociale medier, samles det sammen med al den interne kommunikation, så vi undgår, at der ligger en mail med et dokument og bliver glemt et sted, " tilføjer Aaren Ekelund. 

Hver channel kan du indlejre forskellige funktioner og tilføjelsesapps iBåde Microsofts egne, men også tredjepartstjenester, eller du kan integrere chatbots. 

Twitter-overvågningsprogrammet Hootsuite kan eksempelvis implementeres i en kanal, så al Twitter-omtale af et givent hashtag automatisk nævnes i den fælles chat, eller du kan implementere Microsofts eget - eller andres - BI-produkter, så du hurtigt kan få oversigt over diverse KPI'er.

Og er det selvfølgelig muligt at sende emojis og gifs.

En Slack-klon og konkurrent

Hvis alt ved Microsoft Teams lyder bekendt, er det fordi, du nok kender til tjenesten Slack. 

Slack er et næsten identisk projekt- og gruppehåndteringssoftware, der siden sin lancering i 2013 har taget markedet med storm og er særligt stort blandt virksomheder med unge ansatte. 

Slack har kørt en ofte guerilla-taktik ved at give programmet gratis væk til små teams, der bruger det i virksomheder uden tilladelse fra it-afdelingen, hvorefter det spredes og i høj grad overtager virksomheders brug af Skype som intern kommunikationsplatform. 

Læs også: Her er succesformularen bag øjeblikkets hotteste stykke forretningssoftware

Det har virket, og Slack hævder i dag at have over fire millioner aktive brugere, hvor 1,25 millioner benytter den betalte version, heriblandt virksomheder som IBM, Autodesk og LinkedIn (der snart er en del af Microsoft). 

Dog mener Microsoft, at Teams bringer mere til virksomhederne end Slack.

"Den største forskel mellem Microsoft Teams og Slack er, at Teams ikke er et enkeltstående program, men en del af en større helhed. Har du allerede Office 365 og Skype for Business i din virksomhed, så vil du klart få mest ud af Microsoft Teams," siger Aaren Ekelund.

Microsoft Teams kan allerede nu testes som en beta, hvis du har Office 365 for Business eller -Enterprise. 

Læs også: Microsoft kobler millioner af indsamlede data fra Office 365 og Windows sammen til ny type sikkerhedsløsning




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Enterprise Architecture Day 2025 - Aarhus: Compliance, cloud og AI-governance

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, sikkerhed og compliance, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

27. marts 2025 | Læs mere


SAP Excellence Day 2025

Hvordan du orkestrerer og opdeler SAP-projekter for at opnå gevinster hurtigere? Hvordan påvirker AI fremtiden for SAP i almindelighed og måske også din virksomhed? Dette er blot nogle af de svar du får ved at deltage på denne spændende konference.

03. april 2025 | Læs mere


Er I klar til næste hændelse?

I en tid hvor truslerne mod it-driften kun vokser, er det afgørende at kende forskellen på backup, availability og disaster recovery. Deltag og få konkret viden og praksisnære eksempler på, hvordan I kan styrke jeres beredskab.

07. april 2025 | Læs mere






White paper
Tidsbegrænset kampagne: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner gratis