Dreamforce, San Francisco. Verdens største CRM-selskab, Salesforce, har skudt årets Dreamforce-konference i gang i hjembyen San Francisco.
Over 170.000 mennesker fra hele verden deltager i konferencen, der ud over sessions og lanceringer af nye Salesforce-produkter indeholder en U2-koncert, Yogatimer og en indsamling mod kræft.
Konferencens største nyhed er uden tvivl Einstein, et AI-produkt der ligger som en paraply over samtlige af Salesforces CRM-tjenester.
Det er ikke et selvstændigt, intelligent produkt, men i stedet et bagvedliggende net af maskinlæring og realtidsbehandling af data, som løbende giver dig feedback på dit salg, din marketing eller din servicehåndtering.
AI til alle
Den tekniske ekspertise og infrastruktur, der er nødvendig for at bygge løsninger baseret på kunstig intelligens, ligger ofte uden for rækkevidde for de fleste virksomheder.
De skal sammenkæde enorme og forskelligartede datasæt, hvilket ofte kræver specialiseret tekniske kompetencer til at håndtere komplekse dataintegrationsprocesser.
"Einstein er nu en del af Salesforces hjerte, og vores mål er at give kunstig intelligens til alle brugere," siger Alex Dayon, produktchef hos Salesforce under et pressemøde.
Einstein skal blandt andet være med til at udpege, hvilke leads der bedst kan omdannes til et salg, dine chancer for at lukke en given handel, eller hvem det er bedst at ringe til næste gang for at få størst chance for succes i en forhandling.
Dataene indsamles fra millioner af Salesforcebrugere verden over (der siger ja til at dele anonyme data). Der er således tale om et gigantisk datasæt, som Einstein efterfølgende kan bruge til at hjælpe brugerne til at træffe forbedrede beslutninger i forbindelse med salg eller eksempelvis til at forbedre åbningsraten på udsendte marketingmails.
Einstein sammensætter sine forudsigelser på data fra dine emails, kalenderdata, chatsamtaler og kundedata og kan give dig relevant og personlig rådgivning om, hvad du skal gøre i en given situation.
Alt efter platform er Einstein enten gratis implementeret i systemet eller et tilkøb.
Quip - integreret "Google Docs"
Ud over Einstein løftede Salesforce også sløret for, hvordan produktivitets-tjenesten Quip bliver implementeret i Salesforce.com.
For tre måneder siden opkøbte Salesforce den cloudbaserede office-platform Quip for 2,8 milliarder kroner. Det er en tjeneste, der i høj grad minder om Google Docs og tillader teams at arbejde i det samme dokument, hvad end det er tekstfiler, regneark eller lister.
Efter opkøbet er Quip nu mere forbundet med Salesforce. Lidt ligesom vi ser det med Office 365, der er forbundet med Sharepoint.
Data går på kryds og tværs mellem Quip og Salesforce-platformen.
Et regneark kan automatisk hente ugentlige resultater direkte fra SalesCloud eller kan løbende opdateres med informationer om antal åbnede nyhedsbreve i en marketingkampagne i MarketingCloud.
Ligeledes kan du nemt hente og dele dokumenter igennem Salesforces Chatter-app.
Quip er gratis at bruge for Salesforce-brugere, der kan bruge sit Salesforce-login.
Det er en platform, som Salesforce håber kan erstatte tjenester som Google Docs, men skal være en forlængelse af Office 365.
Nye funktioner til Salesforce1-appen
Salesforce opdaterer desuden en række funktioner i sin Salesforce1-app.
Blandt andet vil det være muligt for managers løbende at holde øje med deres medarbejders salgskvoter direkte fra appen. Desuden kan virksomheder nu betale ekstra for at brande Salesforce1-appen med eget logo og design.
Salesforce har også opdateret sin IoT-cloud, så det skulle være lettere at håndtere en større flåde af forbundne enheder, ligesom IoT Trafic Monitor tillader realtidsovervågning af alle forbundne enheder.
Læs også: