Computerworld spørger:Hvad er vigtigt hos en it-leverandør - og hvem gør det rigtigt? Deltag og vind B&O-udstyr.

Artikel top billede

Dump: Google AdWords.

Google dropper cookies og følger dig nu overalt

Cookies har begrænsninger, og derfor følger Google i Facebooks fodspor og vælger en ny teknologi. Du skal nemlig følges overalt og på alle platforme. Her er afløseren.

Det er ikke længere tilstrækkeligt at kortlægge brugernes internetvaner via cookies.

Nu vil teknologi-giganten Google i stedet følge efter dig hele tiden og på alle platforme.

I dag anvender Google cookies og mobile ID til at holde styr på de besøgende, og informationerne samles i enorme databaser, som blandt andet bruges til at kortlægge brugerne og sælge målrettede annoncer.

Men cookies har mangler.

De kan eksempelvis ikke følge med, når du hopper fra hjemmecomputeren til arbejdscomputeren over til din tablet og videre på telefonen.

Derved kommer der mangler i informationsstrømmen, som skal kortlægge dit liv på nettet og understøtte firmaets annoncesalg.

Derfor vil Google i stedet følge dig via din brugerkonto.

Det fortæller webstedet Techcrunch.

Læs også: Sådan fortæller din browser alt om dig på 100 millisekunder

Google og Facebook i hælene hele tiden

Ideen er, at de fleste benytter den samme Google-konto på de forskellige enheder, og derved kan teknikken sammenstykke en total profil over, hvad du gør, når du er online.

Altså, når du ser på Youtube, skriver i Gmail, søger fra din Android-telefon eller hvad man nu eller skal finde på, så koges alle informationerne sammen under den samme profil, uanset hvilken enhed du benytter.

Det betyder dog ikke, at firmaet afskriver cookies lige med det samme, men det viser tydeligt at webtjenesten er på vej i retning af en ny måde at indsamle data på, og at cookies er på vej til at blive fortid. 

Det er de faktisk ikke ene om.

Facebook anvender nemlig den samme teknik, og Google vil nok gå langt for ikke at tabe annoncekronerne til de konkurrerende tjenester.

Læs også:

Adblocker-krig: Open source-folk klar med løsning på Facebooks reklame-krav

Denne nye browser er helt 'ren': Indsamler ikke data om dig

Sådan fortæller din browser alt om dig på 100 millisekunder




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere