Det er ikke længere tilstrækkeligt at kortlægge brugernes internetvaner via cookies.
Nu vil teknologi-giganten Google i stedet følge efter dig hele tiden og på alle platforme.
I dag anvender Google cookies og mobile ID til at holde styr på de besøgende, og informationerne samles i enorme databaser, som blandt andet bruges til at kortlægge brugerne og sælge målrettede annoncer.
Men cookies har mangler.
De kan eksempelvis ikke følge med, når du hopper fra hjemmecomputeren til arbejdscomputeren over til din tablet og videre på telefonen.
Derved kommer der mangler i informationsstrømmen, som skal kortlægge dit liv på nettet og understøtte firmaets annoncesalg.
Derfor vil Google i stedet følge dig via din brugerkonto.
Det fortæller webstedet Techcrunch.
Læs også: Sådan fortæller din browser alt om dig på 100 millisekunder
Google og Facebook i hælene hele tiden
Ideen er, at de fleste benytter den samme Google-konto på de forskellige enheder, og derved kan teknikken sammenstykke en total profil over, hvad du gør, når du er online.
Altså, når du ser på Youtube, skriver i Gmail, søger fra din Android-telefon eller hvad man nu eller skal finde på, så koges alle informationerne sammen under den samme profil, uanset hvilken enhed du benytter.
Det betyder dog ikke, at firmaet afskriver cookies lige med det samme, men det viser tydeligt at webtjenesten er på vej i retning af en ny måde at indsamle data på, og at cookies er på vej til at blive fortid.
Det er de faktisk ikke ene om.
Facebook anvender nemlig den samme teknik, og Google vil nok gå langt for ikke at tabe annoncekronerne til de konkurrerende tjenester.
Læs også:
Adblocker-krig: Open source-folk klar med løsning på Facebooks reklame-krav