Selvom der formentlig bliver taget flere billeder i dag end nogensinde før, har producenterne af digitalkameraer i flere år været ramt af en brutal nedtur i takt med det markante smartphone-boom.
Mens professionelle fotografer og fotoentusiaster stadig sværger til et dedikeret kamera (og med god grund), så har de almindelige forbrugere for længst truffet et valg:
Et kamera er noget, man har i en smartphone, og et dedikeret digitalkamera er derfor ikke det, man vælger at investere i - så hellere den der nye Galaxy-smartphone eller en iPhone 7.
Tendensen fremgår af en ny markedsopgørelse hos Statista.com.
"De indbyggede kameraer i vores telefoner er måske nok stadig underlegne i forhold til dedikerede digitalkameraer generelt og spejlreflekskameraer i særdeleshed, men de kommer konstant tættere på, og de har den klare fordel, at de altid er indenfor rækkevidde."
Statista skriver, at kameraindustrien klarede sig ganske godt omkring 2007/2008, hvor smartphone-bølgen begyndte at rulle.
Derfor styrtdykker kamera-salget
Dengang var smartphone-kameraerne dog heller ikke af nogen nævneværdig kvalitet, og tjenester og apps som Instagram og Snapchat havde endnu ikke set dagens lys.
"Mindre end 10 år senere er kameraindustriens situation en helt anden. Samtidig med at smartphones blev mere og mere almindelige, blev de indbyggede optikker og sensorer bedre og bedre," forklarer Statista.
Konkret ses den dramatiske udvikling ved, at der så sent som i 2010 blev sendt 121,5 millioner kameraer ud på det globale marked af producenterne, mens det i år ventes at falde til blot 13 millioner.
Det skal dog tilføjes, at kamerasalget toppede i netop 2010, mens det faktisk tilbage i 2003 ifølge Statista var noget lavere - på 43 millioner - hvilket dog også var en hel del højere end det nuværende niveau.
Se udviklingen her:
Læs også:
Prøvekørt: Det nye Lightroom CC sætter fart på dit fotoarbejde
Træt af Apples iPhoto og Aperture? Sådan skifter du til Adobes Lightroom