Den danske dele-elbils-virksomhed Spiri vil drive privatbilismen ud af København, og det skal ske i samarbejde med DSB og Københavns Kommune.
Der er endnu ikke etableret noget officielt partnerskab med hverken DSB eller Københavns Kommune, men iværksætterne hævder, at de med et sådant samarbejde vil være i stand til at overflødiggøre behovet for privatbilisme i centrale dele af hovedstaden.
"Vi vil meget gerne sætte os ned og tale med DSB om at lancere Spiri i samarbejde med DSB. Jeg er overbevist om, at vi i løbet af få år kan fjerne alle privatbilerne i det indre København og bro-kvarterne, hvis vi lancerer Spiri i tæt samarbejde med DSB og Københavns Kommune," siger Søren Halvskov Nissen, medstifter af Spiri, til Computerworld.
Offentlig transport er forældet
Ifølge Søren Halskov Nissen repræsenterer ideen bag Spiri et nybrud inden for offentlig transport.
"Den linje-tankegang som tog, busser og metroer i dag bygger på er ekstremt gammeldags og ekstremt omkostningsfuld," siger han.
Med tjenester som Spiri er linjeføringen derimod dynamisk.
Her bliver ruterne automatisk skabt efter, hvor der på det pågældende tidspunkt er passagerer, som ønsker at blive samlet op.
Gratis at være chauffør
Spiri er i øjeblikket ved at udvikle sine egne biler, der efter planen kommer til at stå til fri afbenyttelse rundt omkring i København.
Som chauffør kan du således benytte bilen gratis, hvis du eksempelvis skal en tur i Ikea. Det eneste, du skal gøre som betaling, er, at du skal samle passagerer op undervejs på turen.
Udgiften for passagerne kommer ifølge Søren Halvskov Nissen til at ligge på nogenlunde samme niveau, som det koster at køre med bus i dag.
Bruger du Spiri fast, er det op mod 50 procent billigere end at eje en bil, vurderer Søren Halvskov Nissen.
"Det vil sige, at Spiri koster det samme som offentlig transport, men det er stort set lige så let og bekvemt, som hvis du ejede din egen bil. Du skal bare åbne din app, og så kommer der en bil. Det er netop denne form for convenience, som offentlig transport ikke tilbyder i dag," siger han.
DSB: Delebiler kan styrke offentlig transport
Hos DSB vil man ikke kommentere på Spiris kurmageri, men Aske Wieth-Knudsen, chef for forretningsudvikling hos DSB, vurderer på et generelt plan, at tilgængeligheden af samkørsels- og delebilstjenester i nogle tilfælde kan styrke den offentlige transport.
"Nogle af koncepterne kan være konkurrenter, der udfordrer DSB på de lange rejser. Men andre koncepter kan også betragtes som tilbringer-trafik, hvor de bringer passagerne til banegården eller det sidste stykke fra banegården til slutdestinationen," siger han.
Han påpeger ligeledes, at muligheden for at anvende en delebil eller en samkørselstjeneste, når behovet opstår, kan være det, der betyder, at nogle brugere af kollektiv transport ikke føler behovet for at eje en bil.
Rejsekortet, der er delvis ejet af DSB, har således allerede i dag et samarbejde med delebilstjenesten DriveNow. Samarbejdet gør det muligt at bruge rejsekortet til at låse DriveNow-bilerne op.
Aske Wieth-Knudsen udelukker derfor heller ikke, at DSB i fremtiden kan indgå nye former for samarbejdsaftaler med digitale transport-iværksætter.
"Vi følger udviklingen inden for nye digitale transport-koncepter med interesse. Det er et marked, hvor DSB kan se et potentiale i forskellige typer af samarbejde med eksterne partnere. Eksempelvis når det gælder løsninger, der kan forbedre transporten til og fra banegårdene," siger Aske Wieth-Knudsen, chef for forretningsudvikling hos DSB, til Computerworld.
Læs også:
Når tillid bliver en god forretning: Sådan kan man score kassen på at tro på hinanden