Opdatering: Telenor Danmark fyrer 79 medarbejdere og lukker disse butikker med omgående virkning
Det er en velkendt sag, at den norske Telenor-koncern er hårdt udfordret på det danske marked, og nu gennemfører selskabet en fyringsrunde i Telenor i Danmark.
Det skriver både Business.dk og Børsen onsdag formiddag.
Telenors pressefolk bekræfter, at der er gang i en fyringsrunde uden dog at kommentere antallet af ramte medarbejdere.
Telenor har det hårdt i Danmark, hvor det ofte er udråbt til det selskab af de fire store, der har sværest ved at få resultaterne til at flaske sig.
Telenor Danmark endte i 2015 med et driftsresultat (EBITDA) på 591 millioner norske kroner i 2015, et betydeligt fald i forhold til 726 millioner i 2014.
Værre var det dog, at selskabet havde et tab på 2,5 milliarder norske kroner, omkring 1,9 milliarder danske kroner, for året samlet set.
Har det svært i Danmark
Forklaringen var primært, at koncernen havde nedskrevet værdien af den danske forretning med 2,1 milliarder norske kroner - hvilket svarer til omkring 1,6 milliarder danske kroner.
"En turnaround-proces er sat i gang efter joint venture-snakken er trukket tilbage," skrev Telenor i årsregnskabet med henvisning til den planlagte fusion med Telia, der måtte droppes i efteråret.
Opdatering: Telenor Danmark fyrer 79 medarbejdere og lukker disse butikker med omgående virkning
Samtidig måtte Telenor meddele:
"Udsigterne på det danske telemarked forbliver udfordrende. Som en konsekvens af det har Group (koncernen, red.) revurderet værdien af Telenor Danmark med opdaterede indtjenings-forventninger."
"Baseret på den estimerede værdi, blev en tab af værdi på 2,1 milliarder anerkendt i fjerde kvartal 2015 i relation til materielle og immaterielle aktiver i Telenor Danmark."
Også i 2014 endte Telenors danske forretning ud med et underskud.
Opdatering: Telenor Danmark fyrer 79 medarbejdere og lukker disse butikker med omgående virkning
Læs også:
Telenor hårdt udfordret i Danmark: Ender med dundrende milliardunderskud
TDC, Telenor, Telia og 3: Sådan klarer selskaberne sig i kampen om mobilkunderne