1 / 15
Klaus Nissen, eller Motornissen som han kaldes, har specialiseret sig i at udvikle vilde el-baserede kørertøjer i alle mulige og umulige afskygninger.
På hans cv er flere verdensrekorder på el-motorcykel, og så har han udviklet en handicap-scooter, der i 2012 blev optaget i Guinness-rekordbog med en topfart på 133 kilometer i timen.
Billeder: Nicolai Devantier.
2 / 15
Rekorden er efterfølgende blevet slået, men Klaus Nissen har stadig ambitioner om at vinde den tilbage.
Målet er at få scooteren til at kører lige så hurtigt som en Tesla.
"Det skal den nok komme til," fortæller Klaus Nissen, da vi møder ham på værkstedet i et industrikvarter i udkanten af Roskilde.
3 / 15
Instrumentbrættet er, som resten af scooteren, bygget af brugte dele fra værkstedet.
4 / 15
Grundbestanddelene i et el-kørertøj er en motor, batterier og en kontrolenhed.
Kontrolenheden består af to dele, som kan sammenlignes med en for- og en effektforstærker i et stereoanlæg. Her er forforstærkeren.
Lukkede standarder er desværre meget udbredt, hvilket betyder, at det er svært at få adgang til at programmere den software, der styrer enheden. Der findes open source-enheder, men ellers skal de hackes.
5 / 15
Her er så effekt-delen, der holder styr på strømstyrken.
6 / 15
Effekten på batterierne måles, så de kan yde maksimalt.
7 / 15
Det er ikke altid, at Windows er en fordel.
8 / 15
Der skal være styr på hvor mange kræfter, det enkelte batteri kan forsyne motoren med.
9 / 15
En opfinder kører naturligvis også i en opfinder-bil.
Klaus Nielsen har fundet denne engelske veteranbil på Aalholm slot og bygget den om til el.
10 / 15
Måske danmarks eneste veteranbil på el.
11 / 15
Lidt praktisk må det også gerne være, så der er naturligvis også en jydekrog på.
12 / 15
Denne el-motorcykel har slået en verdensrekord i hastighed.
Den er bygget som en prototype på et selvbygger-kit til amatørmekanikeren, så man selv kan bygge sin almindelige motorcykel om til el.
Projektet strandede dog på grund af en striks lovgivning på området.
13 / 15
Men fræk det er den. Og den lille huske-sætning er altid god at have i baghovedet, når man kører på motorcykel.
14 / 15
Denne sammenbygning af en almindelig motor og en elmotor er en transportabel ladestation til en elbil.
Den kan monteres på en anhænger efter bilen og forsyne den med strøm.
15 / 15
Et at de nyeste projekter er denne cykel-bil, de er en slags el-cykel med masser af plads. Den er baghjulsstyret og skulle efter sigende være supersjov at køre.