Bilvirksomheden Volkswagen har været ude i et solidt stormvejr i forbindelse med snyd omkring brændstofforbruget i firmaets biler, men nu truer endnu en regnvejrssky over den tyske mastodont.
De nøgleløse låsesystemer i bilerne kan nemlig hackes forholdsvis enkelt.
En biltyv kan med ganske få hjælpemidler opfange signalet fra den trådløse nøgle, og der anvendes kun ganske få forskellige krypteringsnøgler.
Det er forskere fra universitetet i Birmingham, der sammen med et hold tyske ingeniører har foretaget to forskellige hacker-angreb mod bilindustriens låsemekanismer.
Et mod de trådløse låsesystemer i Volkswagen-gruppens biler, hvor også Audi og Skoda indgår.
Det andet angreb er rettet mod et kryptografisk system kaldet Hitag2, der anvendes hos en lang række bilmærker som Alfa Romeo, Citroen og Ford.
Samlet set handler det om millionvis af biler.
Resultaterne af forskningen fremvises på sikkerhedskonference Usenix, men webstedet Wired har allerede beskrevet projektet.
Problem i mange VW-biler
De to anvendte fremgangsmåder er forskellige, men der anvendes næsten det samme hardware-udstyr, der hverken er dyrt eller svært at få fat i.
I den simpleste form kan man anvende en kort-computer, som eksempelvis Arduino, koblet til en radiomodtager.
Pointen er at fange signalet fra nøgleringen og herefter klone oplysningerne.
"Udgiften til hardware er lille, og designet er enkelt. Du kan faktisk bygge noget, der virker nøjagtig som den originale fjernbetjening," siger sikkerhedsmand Flavio Garcia til Wired.
Af de to angreb betegner forskerne det mod Volkswagen som mest bekymrende.
Der er dog den barriere for biltyven, at vedkommende skal være indenfor en radius af 90 meter for at opfange signalet mellem den trådløse nøgle og bilen.
Kun fire forskellige nøgler i 100 millioner biler
Ved at bruge reverse engineering på en af komponenterne i bilens interne netværk er forskerne kommet frem til krypteringsnøgler, der deles af millioner af biler.
Kombineret med det unikke radiosignal kan den kombination således låse et hav af kørertøjer op.
Det er dog ikke alle bilmodeller, der anvender den delte krypteringsnøgle, det kan varierer fra årgang eller modeltype.
Forskerne har da også valgt at være lidt tilbageholdende med at afsløre de mere intime detaljer om krypteringsnøglen for ikke at friste svage sjæle.
De fortæller dog, at fire af de mest almindelige krypteringsnøgler anvendes i godt 100 millioner VW-biler, der er solgt gennem de seneste 20 år.
Det er kun de nyeste modeller, der er udrustet med unikke krypteringsnøgler, hvilket forhindrer denne type angreb, skriver Wired.
Stopper signalet
Det andet angreb mod Hitag2 er lidt anderledes.
Signalet opfanges på samme måde som mod VW-bilerne, men signalet mellem bilen og den trådløse nøgle er i dette tilfælde beskyttet af en otte-cifret kode, der vælges tilfældigt, hver gang bilen skal låses op.
Tricket består i, at hackerne kan blokere signalet mellem bil og nøgle i en periode. Derved lokkes bilens ejer vil trykke flere gange, hvilket giver hackerne adgang til ciffer-koden.
Svær opdatering
Volkswagen har ikke kommenteret oplysningerne overfor Wired.
Det firma, der fremstiller Hitag2-systemet, siger, at de gentagende gange har anbefalet kunderne at opgradere til en nyere version af chippen, der er mere sikker.
Forskerne peger på vigtigheden af at tænke sikkerheden ind i systemerne fra starten, da det nærmest er umuligt, at kommen gennem en opdateringscyklus til så mange autonome enheder.
Ligeledes konkluderes det, at fabrikanterne skal forbedre teknologien i takt med udviklingen og ikke anvende teknologi, der stammer fra 1990'erne i de nye biler.
Du kan finde forskerrapporten her (pdf).
Det er ikke første gang de nøglefri-løsninger i biler får kritik. Læs også: Er din bil blandt dem? Disse 24 biler sårbare over for hackere
Læs også:
Derfor vil bil-firmaerne få afgørende betydning for it-firmaerne i de kommende år
Ny bil i 2030? Mercedes-Benz har allerede bygget den ... og den kører på 10 MacBooks