Russiske hackere er lykkedes med at inficere en stribe centrale systemer hos Micros, der er en af verdens største leverandører af såkaldte point-of-sales-systemer - kasseapparat-systemer - til butikker, restauranter og lignende.
Oplysningerne stammer fra sikkerheds-bloggeren Brian Krebs, der er kendt for almindeligvis at være velinformeret, og de bekræftes af Oracle.
Du kan læse hans blogindlæg her.
Ifølge Brian Krebs har hackerne inficeret 700 computer-systemer hos Micros, som har 330.000 kasseapparater kørende i restauranter, butikker og lignende i 180 lande.
Der er angiveligt tale om en russisk hacker-gruppe ved navn 'Carbanak Gang.'
Forskellige hackergruppe har især i de senere år for alvor haft forskellige point-of-sales systemer i kikkerten, da de har vist sig at være relativt nemme adgangsveje til betalings-oplysninger og lignende.
Angiveligt er inficeringen begyndt i en enkelt maskine, hvorefter det er lykkedes for dem at brede sig ud til øvrige maskiner.
Oracle skriver i en mail til Computerworlds amerikanske nyhedsbureau, at selskabet har 'opdaget fjendtlig kode i visse af Micros legacy-systemer.'
Selskabet skriver, at det allerede har 'øget sikkerheds-niveauet' for at hindre, at noget lignende vil gentage sig. Selskabet oplyser ikke, hvad der specifikt er tale om.
Nu opfordres alle Micros-kunder til omgående at skifte password på alle systemer og for alle medarbejdere, der har adgang til betalingssystemerne.
Oracle købte Micros i 2014 for gigantiske 25 milliarder kroner.
Det kan du læse mere om her: Derfor vil Oracle lægge kassen for kasseapparat-firma: Her er den gyldne plan
Oracle har ti[l brugerne af Micros-kasseapparaterne udsendt en meddelelse, hvor selskabet skriver følgende:
"Dear MICROS Customer,
Oracle Security has detected and addressed malicious code in certain legacy MICROS systems. Oracle's Corporate network and Oracle's other cloud and service offerings were not impacted by this code. Payment card data is encrypted both at rest and in transit in the MICROS hosted environment.
To prevent a recurrence, Oracle implemented additional security measures for the legacy MICROS systems. Consistent with standard security remediation protocols, Oracle is requiring MICROS customers to change the passwords for all MICROS accounts.
Information for customers on how to change your passwords has been published on My Oracle Support (Doc ID 2165744.1). We also recommend that you change the password for any account that was used by a MICROS representative to access your on-premises systems.
Please refer to My Oracle Support (Doc ID 2165744.1) and the attached FAQs for additional information. You may also contact MICROS Support at http://www.oracle.com/us/corporate/acquisitions/micros/support/index.htm. We apologize for any inconvenience this may cause you.
The Oracle Hospitality & Retail Team"
Læs også:
Trusselsbilledet lige nu: Dit kreditkort er i skudlinjen, men din telefon er sikker
Sådan beskytter du dit kreditkort mod afluring