Inden for de kommende år vil vi begynde at se besætningsløse og selv-sejlende kæmpefragtskibe på de store verdenshave.
Sådan lyder det fra Rolls Royce, der i et netop offentliggjort white paper beretter om selskabets ambitiøse planer på området.
Rolls Royce - der er mest kendt for at bygge luksusbiler og fly-motorer - er overbevist om, at udviklingen mod de selvsejlende fragtskibe er uafvendelig - ikke mindst i lyset af, at bil-branchen for tiden arbejder på fuldt tryk på at udvikle selvkørende biler.
Det kan du læse mere om her: Derfor vil bil-firmaerne få afgørende betydning for it-firmaerne i de kommende år
Ideen med de store fragtskibe er, at de skal sejle og navigere automatisk, men at de skal overvåges og følges af en kaptajn, som befinder sig på land i et kontrol-center, hvor han hele tiden vil kunne overtage styringen af skibet.
Rolls Royce kalder projektet for AAWA (Advanced Autonomus Waterborne Applications Initiative).
Her arbejder og tester forskere, ingeniører, skibs-designere og en række udstyrs-producenter teknologier og løsninger til de selvsejlende kæmpe-fragtskibe.
Hos AAWA er man sikker på, at de første selvsejlende fragtskibe vil være søsat inden 2020.
Fordelene er flere: Uden besætning er der plads til mere last, da der ikke skal afsættes plads på skibet til kahytter, kabys og andre opholds-områder. I stedet kan hele skibet udnyttes til at stable containere.
Uden mandskabs-områder vil skibene desuden blive langt lettere, ligesom selve skibskonstruktionen vil meget enklere, da store dele af et skib i dag er bygget alene til forplejning af mandskabet.
Forenklingen vil dermed føre til mindre vedligeholdelsesbehov, hvilket vil minimere omkostningerne, tidsforbruget og risikoen for nedbrud, hedder det.
Skibene vil samtidig blive billigere at bygge.
Desuden vil rederierne slippe for at skulle håndtere den ret omfattende logistiske håndtering af besætningsmedlemmer, der skal rejse til og fra påmønstrings-steder over alt i verden, ligesom de selvfølgelig vil kunne spare anseelige beløb i løn-omkostninger.
Ifølge Rolls Royce vil skibene desuden være langt sikrere i drift, selv om selskabet i white paperet er opmærksom på, at det kan indebære en risiko at indføre selvsejlende kæmpe-skibe.
Lykkes det for hackere at overtage kontrollen med sådan et skib, kan det eksempelvis udnyttes til at styre skibet ind i andre skibe eller i havneanlæg eller lignende.
Dermed vil skibene kunne anvendes til terror-formål, ligesom hackere vil kunne opkræve ransomware eller lignende for at frigive skibet igen.
AAWA skriver, at disse udfordringer skal adresseres, og at det er nødvendigt at gennemføre tilbundsgående og strukturerede undersøgelser af disse riscisi for at komme videre.
Også den amerikanske flåde arbejder på at udvikle selvsejlende skibe. Flåden har allerede søsat skibet Sea Hunter, som ubemandet kan sejle togter på op til tre måneder.
Se white paperet fra AAWA og Rolls Royce her: Remote and autonomous ships - the next steps
Læs også:
Dansk kommune sender denne selvkørende bil på gaden om få måneder - og ja, den vil nok køre galt
Sådan kan du være med til at udvikle på selvkørende bil på vej til Danmark
Se de fede detaljer: Mercedes selvkørende fremtids-superbil er fyldt med it