1 / 17
(Foto: Lars Jacobsen)
Før verden blev digital, var den analog. Analog med forbrændingsmotorer, Weber-karburatorer, bladfjedre og dæk så smalle, at de burde sidde på en indkøbsvogn.
Den tid fejrer Copenhagen Historic Grand Prix hvert år i slutningen af juli med to dage dedikeret til fart, benzinos, lugten af varme bremser og en sjov blanding af historiske racere, gamle motorcykler og enkelt glimt af moderne teknik.
Og et sted, hvor et crash ikke kan løses med en genstart.
Computerworld tog en nostalgisk tur ud i den - stor set - analoge transportfortid og billederne kan du se her.
(Husk du kan maksimere galleriet ved at trykke på linket i højre hjørne)
2 / 17
(Foto: Lars Jacobsen)
Den såkaldte Formel Junior klasse er en sammenblanding af biler fra slutningen af 1950´'erne til midten af 1960'erne.
Det må kræve nerver af stål at sætte sig ind i hvad der dybest set er et badekar på hjul - hvor det mest moderne udstyr er LED-bremselygten og GoPro-kameraet på styrtbøjlen.
3 / 17
(Foto: Lars Jacobsen)
Australske Bill Hemming i en Tojeiro-racer fra 1961.
(Husk du kan maksimere galleriet ved at trykke på linket i højre hjørne)
4 / 17
(Foto: Lars Jacobsen)
Indersiden af en klassisk racerbil byder ikke på mange gadgets.
Her er det en Auto Union Type D fra 1930'erne med V12 motor og 485 hestekræfter, som Audi havde med på sin stand.
5 / 17
(Foto: Lars Jacobsen)
Til sammenligning havde Renault udstillet en RS 01 racer, som var for lav til at køre på de københavnske gader, som det historiske racerløb anvender.
Der er 80 år imellem Auto Union-bilens cockpit og Renaults model, men rent teknologisk er der utallige generationer.
6 / 17
(Foto: Lars Jacobsen)
Renaults RS 01 set udefra.
(Husk du kan maksimere galleriet ved at trykke på linket i højre hjørne)
7 / 17
(Foto: Lars Jacobsen)
De klassiske Porsche 356 er steget voldsomt i pris de seneste 10-15 år.
Derfor er det også en fornøjelse at se dem blive brugt - og blive kørt hårdt - til et ræs som det på Bellahøj.
Modellen her er fra 1965.
8 / 17
(Foto: Lars Jacobsen)
Ud over lidt udstyr til timing, som er tapet fast i midten, er der ikke meget moderne grej i en Porsche 365.
9 / 17
(Foto: Lars Jacobsen)
I klasse E med biler op til 1986 var der en fin - og ekstremt larmende - De Tomaso Pantera fra 1972 kørt af forhenværende medlem af Folketinget og tidligere borgmester i Vamdrup Kommune, Mike Legarth.
10 / 17
(Foto: Lars Jacobsen)
Bag scenen er der en del slid med at holde bilerne kørende.
Her arbejder holdet bag De Tomaso-raceren med at fjerne småsten og snavs fra dækkene efter 15 minutters ræs.
Det tager 20 til 30 minutter per dæk med den hjemmebyggede varmepistol med skraber.
11 / 17
(Foto: Lars Jacobsen)
En del af charmen ved de klassiske ræs er, at du kan komme tæt på og se kørerne og deres mekanikere arbejde på bilerne mellem de forskellige løb.
12 / 17
(Foto: Lars Jacobsen)
Den mangeårige Le Mans-vinder Tom Kristensen var med til det historiske løb i en Lotus Cortina.
13 / 17
(Foto: Lars Jacobsen)
Den klassiske Cortina fik fuld pedal ned af langsiden og blev smidt rundt i svingene.
14 / 17
(Foto: Lars Jacobsen)
Tom Kristensens team fra Le Mans var dog ikke helt glemt.
Under titlen "Ræs for Riget" kørte Tom Kristensen omgange med betalende passager i en Audi R8 V10 - netop som regnen satte ind og gjorde banen ekstra spændende.
15 / 17
(Foto: Lars Jacobsen)
Selv om der ikke var nogle klassiske biler i barrieren, mens Computerworld var forbi, så var det ikke ensbetydende med, at bilerne blev sparet.
Ofte måtte kørerne nøjes med at have tre ud af fire hjul på jorden.
16 / 17
(Foto: Lars Jacobsen)
Prisen på klassiske Porsche 911'ere er steget hurtigere end it-aktier de seneste 10 år.
Men det holdt ikke kørerne i de mange Porschet fra at give den gas - og rutsche sidelæns gennem chikanerne, når de obligatoriske klassiske og smalle tidstypiske racerdæk mistede grebet.
17 / 17
(Foto: Lars Jacobsen)
Ikke alle crash kan fikses med en genstart. Specielt når barriererne er lavet af beton på et byløb som Copenhagen Historic Grand Prix.
Det fandt dette DTC-hold ud af på den hårde måde.