It-selskabet Apple står til at tjene en sand formue på det ultrapopulære Pokémon Go-spil, som går sin sejrsgang i en hel stribe lande, og i dag fredag får premiere på hjemmebanen i Japan.
Godt 20 milliarder kan spillet udviklet af Niantic i samarbejde med Nintendo indbringe æbleselskabet i de kommende par år, skriver The Guardian.
Den udregning er foretaget af investeringsbanken Needham & Co, som blandt andet har medregnet de mere end 21 millioner aktive Pokémon Go-spillere, der findes i USA.
Første fix er gratis
Apples indtjening stammer fra 30 procent af de køb, som spillerne foretager sig i Pokémon Go-spillet, der ellers som udgangspunkt er gratis at downoloade til en iPhone.
Og mens spillets sværhedsgrad stiger fra niveau til niveau, kræver det løbende flere såkaldte Pokéballs til at fange spillets Pokémons med.
Disse Pokéballs køber spillerne ved hjælp af valutaen Pokécoins, hvor en pakke med 100 Pokécoins koster 99 cents (6,70 kroner) i Apples App Store. Skal en spiller have 14.500 Pokécoins koster det derimod 99,99 dollar (675 kroner).
Set i lyset af, hvor populært spiller er, begynder Apples kasseapparater at synge skønsang, jo længere og mere involverede spillerne er i det populære augmented reality-spil.
Da Googles Playbutik også sælger diverse Pokémon-produkter til minimum 10 millioner Android-brugere, kan Google også forvente at score kassen på spil-successen, som amerikanske brugere ifølge analysehuset Sensor Tower bruger mere tid på end på Facebook og WhatsApp.
Aktierne stiger
I kølvandet på Pokémon Go-spillet og forlydender om fede indtjeninger, er Apple-aktien torsdag morgen steget med fem procent.
Det svarer til en stigning på 25 milliarder dollar eller 168 milliarder kroner, hvilket så måske ikke alene kan tilskrives det japanske spil, og siden er aktien da også faldet en smule igen.
Nintendo-aktien er derimod gået gennem loftet efter lanceringen af spillet, da selskabet på blot få uger har fordoblet sin værdi på aktiemarkedet.
Det kan du læse mere om her: Se kurven: Nintendos aktiekurs på vild himmelflugt efter premieren på Pokémon GO
Læs også:
Nintendo skifter strategi: Disse tre områder vil selskabet satse på