Artikel top billede

Netflix-lyntoget er stoppet efter flere fede år - hvad gik galt?

Den vulkanske vækst er bremset hårdt op hos streamingtjenesten Netflix, som skyder skylden på pressedækningen i foråret. Læs her, hvad Netflix forventer af vækstmuligheder i de kommende måneder.

Da streamingtjenesten Netflix i starten af året åbnede for sine film og tv-serier i 130 nye lande, var målet at score to millioner nye globale brugere.

Samtidig havde streamingtjenesten en halv million nye kunder i kikkerten på det amerikanske hjemmemarked.

Begge vækstmål er dog kikset, må Netflix erfare i sit andet kvartalsregnskab, hvor selskabet i alt kunne tilføje 1,68 millioner nye abonnenter til sin brugerbase på nu i alt godt 83 millioner kunder.

Det er den svageste kundetilgang til Netflix i tre år, efter selskabet i det seneste halve år ellers er vokset med knap ni millioner nye brugere.

Læs også: Galleri: Kom med inden for i Netflix' hovedkvarter

Samtidig faldt selskabets aktie 14 procent lige omkring nyheden om kvartalsregnskabet, hvor omsætningen lyder på 13,3 milliarder kroner, mens indtjeningen er på 276 millioner kroner.

Så helt skidt ser det ikke ud, men hvorfor er kundetilgangen til Netflix stagneret, så selskabet rammer næsten en million nye kunder ved siden af sine egne vækstmålsætninger?

Forhøjet priser

Den mest umiddelbare forklaring på stagnationen er, at Netflix har forhøjet sine priser i de senere år.

Prisstigningen kan også mærkes i Danmark, hvor et standardabonnement nu koster 89 kroner mod de sædvanlige 79 kroner per måned.

I USA har prisen på selvsamme abonnement rykket sig fra 6,99 dollar til i dag at koste 9,99 dollar per måned, hvor selskabet undervejs dog har forsøgt at beskytte de loyale og gamle kunder mod prisstigningerne.

Den strategi kan du læse mere om her: Netflix losser danske priser i vejret

I hvert fald lige indtil april, hvor flere medier skrev, at de 'gamle' prisstigninger også vil ramme de loyale abonnenter, som har haft et Netflix-abonnement i flere år.

I et brev til sine aktionærer forklarer Netflix pressedækningen i april som en årsagerne til den relativt svage kundetilstrømning.

"Vi tror, at nogle medlemmer så nyhederne som nye prisstigninger snarere end, at vi efter to år endte prisbeskyttelsen for loyale medlemmer," lyder det i Netflix' brev til aktionærerne.

Samtidig lyder det, at nyhedsstrømmen måske har kostet noget på den korte bane i form af færre medlemmer end forventet. Men at streamingvirksomheden med de nye priser vil have flere penge mellem hænderne til at investere i nyt indhold, som fastholder og lokker nye medlemmer til.

Mere konservativt gæt

Grundet den svage kundetilstrømning i andet kvartal er forventningerne til kundevæksten i tredje kvartal ganske moderat i USA, hvor prisstigningerne hos de loyale kunder fortsætter året ud.

Derimod ser selskabet mere optimistisk på vækstmulighederne på det globale marked.

For her er prisstigningerne hos længerevarende kunder i blandt andet Danmark, resten af Norden, Canada, Storbritannien og i Latinamerika overstået.

"I tredje kvartel forventer vi en international stigning på to millioner kunder. Vores tilgang med at udvide vores globale tilstedeværelse i januar har gjort, at vi har lyttet, lært og kunnet justere hurtigt," lyder det fra Netflix.

"Nu er vi seks måneder inde i udvidelsen til de mange lande, og vi vil gøre tjenesterne i Polen og Tyrkiet mere lokale med en tilføjelse af lokale sprogmuligheder i brugergrænsefladen, i undertekster og eftersynkronisering," fortsætter streamingselskabet i sit brev til aktionærerne.

Samtidig bliver det forklaret, at samme øvelse kan andre lande også komme igennem, når det er økonomisk rentabelt.

Læs også:
På besøg hos Netflix: Sådan lokker algoritmerne dig til at se mere og mere tv

Sådan vil Netflix tackle sine store udfordringer med VPN-pirater




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere