1 / 11
Microsofts World Partner Conference 2016-konference (WPC2016) bliver denne gang afholdt i den canadiske millionby Toronto, som huser knap en sjettedel af hele Canadas befolkning på 30 millioner sjæle.
Godt 16.000 deltagere fra Microsofts hundredtudsindvis af partnere er fløjet ind til Toronto til en totalt udsolgt WPC2016-konference.
2 / 11
(Foto: Microsoft)
Den ubetinget største stjerne på Microsofts World Partner Conference 2016 (WPC2016) er selskabets relativt nye administrerende direktør Satya Nadella.
Alle Microsoft-medarbejdere og -partnere roser ham næsten i religiøse vendinger.
"Han har forandret alt," forklarer en partner til Computerworlds udsendte medarbejder.
Klapsalverne lyder da også højt og rungende, når Satya Nadella indtager scenen med ordene:
"Microsoft har altid været et partnerdrevet selskab og vil altid være et partnerdrevet selskab."
3 / 11
En af flere ting, som Satya Nadella har sat fokus på, er brugen af open source-værktøjer.
Derfor er det heller ikke underligt at finde flere stande i konferencens showroom, hvor partnerne kan blive klogere på kombinationen af Microsoft og open source.
4 / 11
Det største tilløbsstykke i showroomet er uden tvivl Microsofts demonstrationer er forskellige business-applikationer, der bliver sendt afsted i it-gigantens Azure-sky.
Seneste skud i cloud-porteføljen er Dynamics 365, som kommer til efteråret i to versioner; en til små og mellemstore virksomheder samt en version til de helt store selskaber.
Dermed følger business-platformen for ERP og CRM i hælene på Office 365, som har eksisteret fem år i skyen, og som i dag har 70 millioner månedlige brugere.
5 / 11
WPC2016 byder ikke på de helt store produktnyheder.
Det kan dog nævnes, at konferencen byder på en hel myriade af mindre udmeldinger.
Det drejer sig ikke mindst om AppSource-markedspladsen med omkring 200 nuværende business-applikationer, der ser dagens lys til efteråret.
Herefter er det meningen, at partnerne kan tilføje og udbyde applikationer, som det blandt andet kendes fra Salesforces markedsplads.
6 / 11
Alle de store udmeldinger på WPC2016 bliver sendt ud over rampen fra scenen I Air Canada Centre-arenaen I downtown Toronto.
Præsentationerne starter på slaget 8:45 om morgenen.
Her er både Microsoft-medarbejdere og -partnere ret gavmilde med klapsalverne, når der bliver nævnt nye produkter eller rabatter på eksisterende ditto.
I løbet af den lille konference-uge stifter de mange partnere og medarbejdere også bekendtskab med en lang række kunstnere.
Det drejer sig eksempelvis om den svenske popduo Icona Pop, der fyrer sit storhit 'I love it' ud over scenekanten, mens publikum endnu engang får varmet hænderne i klapsalver.
7 / 11
(Foto: Microsoft/Brian Smale)
En af de mange partnere og kunder, som går på scenen i Air Canada Centre i Toronto, er Facebooks CTO Tim Campos.
Under stor jubel fortæller han, at verdens største sociale medie investerer i Office 365-kontorpakken til sine knap 14.000 medarbejdere.
Og så har han også en rose uden torne med til Microsoft.
"Microsoft has got its mojo back," siger han, hvilket kan oversættes til noget i stil med, at 'Microsoft er blevet cool igen'.
8 / 11
Udover Air Canada Centre-arenaen er også det store konferencecenter Metro Toronto Convention Centre taget i brug, når der skal afholdes breakout-sessions og over 6.000 møder på WPC2016.
Gå-afstanden fra det ene center til det andet er ikke længere end 800 meter, men når 16.000 repræsentanter fra partnerne sætter i bevægelse, skaber det sporadisk trafikkaos i det sydlige Toronto.
9 / 11
(Foto: Niels Veileborg)
De mange Microsoft-partnere og -medarbejdere på gaderne og I konferencecentrene kommer fra over 140 lande.
Helt i ånden med de olympiske lege har mange af de forskellige folk på WPC2016-konferencen arrangeret og iklædt sig træningsdragter med deres nationale islæt påtrykt et eller flere steder på tøjet.
10 / 11
(Foto: Niels Veileborg)
Nationaltrøjerne har udover gimmick-effekten også den funktion, at det er nemt at identificere de forskellige de nationale fraktioner på lang afstand.
Både på WPC2016-konferencen og især på Microsoft-konferencer udelukkende dedikeret til it-selskabets egne medarbejdere, er det kutyme at bytte nationaltrøje med folk fra andre lande i bedste landskamps-stil.
11 / 11
Efter tre dage med intense demonstrationer, diskussioner og drinks om aftenen bliver hele WPC2016 rundet af med en stjerneoptræden, der næsten kan måle sig med Satay Nadellas åbningskeynote.
Det drejer sig om den tidligere No Doubt-forsanger Gwen Stefani (billedet), der synger til konferencens store afslutningsfest og dermed sender de mange medarbejdere og partnere i seng eller ud i Torontos byliv.
WPC2016 er dermed slut.
Det stærkeste indtryk, som står tilbage, er, at Microsoft totale satsning på cloud-udviklingen på både infrastruktur- og applikationsniveau.
Og så er et nyt Microsoft ved at se dagens lys: et selskab, som bøjer sig mod alle tidligere konkurrenter. For hvor der er brugere, er der forretning, er filosofien.