EU's konkurrencemyndigheder med konkurrence-kommissær Margrethe Vestager (R) i spidsen er i gang med at forberede endnu en konkurrence-sag mod Google.
Det bliver i givet fald den tredje i rækken, efter Google tidligere har været i møllen med sager omhandlende henholdsvis Googles model med at låse sine services til Android samt Googles sammenlignings-tjeneste for e-handlende.
Det kan du læse mere om her: EU åbner stor Android-sag mod Google
I den måske kommende sag sætter EU projektøren på Googles annoncerings-tjeneste, AdWord, der i dag genererer langt hovedparten af Googles omsætning.
Gør skytset klar
Ifølge Bloomberg har EU-Kommissionen bedt de organisationer, der har indleveret forskellige former for bevismateriale til sagen, om at fjerne alle fortrolige dele i materialet eller give tilladelse til, at deres klager over Google vil blive delt med Google selv.
Den type forespørgsler er som regel forløbere til igangsættelsen af en egentlig monopol-sag i EU-systemet.
Læs også: Avis: EU på vej med største bøde nogensinde til Google: Skal betale 22 milliarder kroner for misbrug
EU-Kommissionen har tidligere meddelt, at den havde planer om at undersøge, hvorvidt Google udnytter sin dominerende markedsposition på markedet for online-annoncering til at pålægge kunder og distributions-partnere krav om ikke at anvende andre annoncerings-kanaler end Googles egne.
Ligeledes har EU tidligere bedyret, at Google mistænkes for at forhindre annoncører i at flytte deres kampagne-data over på konkurrerende platforme.
AdWord-annoncering er Googles største indtægtskilde, og åbningen af en sag på dette område kan blive langt mere alvorligt for Google end de to øvrige sager, der pågår i EU.
Googles AdWords er betalte søgeresultater, der vises side om side med de rigtige søgeresultater, når en given bruger søger på Google.
Findes Google skyldig i at misbrugt sin markedsposition på forskellige måde, risikerer selskabet at blive tildelt en bøde for hver af de tre sagspunkter på 10 procent af selskabets årlige, globale omsætning.
Google omsatte i fjor for cirka 500 milliarder kroner, hvoraf 90 procent - cirka 450 milliarder kroner - kommer fra annoncering.
Læs også:
Går Google over stregen med bundling af Android og egne apps?
Apple, Google og Microsoft i skattely: Vi står i et moralsk dilemma
Disse produkter tjener Apple, Google og Microsoft flest penge på
Avis: EU på vej med største bøde nogensinde til Google: Skal betale 22 milliarder kroner for misbrug
Stor EU-sag på vej mod Google: Sådan reagerer Google på beskyldningerne
Overblik: Sådan hænger EU's kæmpesag mod Google sammen: Flere vigtige spørgsmål står åbne