Der er blevet talt og skrevet meget om emailen som kommunikationsform i de senere år.
Ofte lyder budskabet, at det er en forældet måde at kommunikere på, og at emailen hæmmer samarbejdet i virksomhederne og kan føre til informationskaos med de mange cc-mails.
Læs mere om det her: Du spilder kostbar tid på emails: Så galt står det til
Men selvom emailen måske nok kommer til kort på nogle bestemte områder (eksempelvis samarbejde om dokumenter), så er det stadig en klippestabil teknologi, der har massiv opbakning over hele verden.
Og faktisk kommer der mange nye millioner email-brugere til hvert eneste år, ligesom der sendes flere og flere emails.
Det fremgår af en ny analyse fra Radicati Group, der udgiver rapporter om blandt andet email, instant messaging og sociale netværk.
I analysen (PDF) kan man læse, hvordan email-markedet forventes at udvikle sig fra 2016 til 2020 - og der er ikke meget gravstemning over vurderingen fra Radicati.
Her er email-væksten
"Email forbliver den mest allestedsnærværende form for kommunikation," skriver Radicati i rapporten.
"Email-konti kræves for en hvilken som helst online-tilstedeværelse - fra at signe op til social medier til at shoppe online, få adgang til online-portaler og adgang til alle former for online kommunikation," skriver analysefirmaet.
Læs også: Her er emailens svagheder: Kan gå ud over dit firma
Radicati Group oplyser, at der i dag er 2,6 milliarder aktive email-brugere på verdensplan, og at det vil være steget til over tre milliarder ved udgangen af 2020.
Dermed vil der altså komme omkring 400 millioner nye email-brugere på verdensplan over de næste fire-fem år.
En bruger tæller med i statistikken, hvis mail-indbakken tilgås mindst en gang hver tredje måned.
Omsætningen stiger også
Det er ikke kun antallet af brugere, der stiger - også omsætningen hos mail-leverandørerne vokser.
I dag omsættes der ifølge Radicati Group for 19,3 milliarder dollars global på email-markedet. Det vil stige til omkring 45,4 milliarder dollars i 2020 (cirka 359 milliarder kroner), vurderes det i rapporten.
Cloud-løsningerne hitter
Baggrunden for den vækst i omsætningen skal i høj grad findes i et voksende antal migreringer fra traditionelle, lokale email-løsninger til cloud-baserede løsninger.
Læs også: Skal det være Office 365 eller Googles cloud-mail? Her bruger virksomhederne pengene
Det ses ved, at markedet for tradtionelle email-løsninger faktisk skrumper, mens cloud-delen af markedet har voldsomt vokseværk.
"Forskellien i funktionalitet mellem on-premise email og cloud email-løsninger er forsvundet, og det får mange kunder til at skære i omkostningerne ved at migrere til cloud-løsninger," skriver Radicati Group.
Vi sender flere emails
En stor del af forklaringen på væksten i antal email-brugere globalt skal naturligvis også findes i, at flere og flere mennesker i verden får adgang til internettet.
Men selvom de nye internet-brugere måske som udgangspunkt godt kunne nøjes med en chat-app eller de sociale medier, så øges emailens tilstedeværelse samtidig, fordi en mail-adresse ofte er nødvendig for eksempelvis at kunne oprette sig som bruger på et sociale medie eller som kunde i en webshop.
Det betyder dog ikke, at de nye email-adresser bare ejes af passive brugere, for faktisk sendes der også flere emails hvert eneste år, konkluderer Radicati Group.
I 2016 sender forbrugere og virksomheder (og spammere) hver eneste dag omkring 215 milliarder emails.
Det vil stige til 257 milliarder emails om dagen i 2020. Det svarer til en årlig vækst i antallet af emails på fem procent.
Læs også:
Her er emailens svagheder: Kan gå ud over dit firma
Her er fremtidens email-løsninger fra Microsoft, IBM og Google