Måske har du også spekuleret over, om din "ven" på Facebook rent faktisk selv har læst den artikel, han deler.
Nu viser forskning, at det har han højst sandsynlig ikke.
Et amerikansk/fransk studie viser, at 59 procent af alle links delt på sociale medier aldrig er blevet klikket på - altså at seks ud af 10 deler links uden at lave læst artiklerne selv først.
Det skriver Washington Post.
Vil hellere dele end læse
Undersøgelsen blev foretaget på Twitter over en måned, men kan stadig trækkes over på Facebook, danskernes foretrukne sociale medie.
Undersøgelsen viser også, at de "tomme" delinger er med til at definere, hvad der cirkulerer som dagens nyheder, og hvad der bliver glemt i den blå masse kaldet Newsfeed.
Tankeløse delinger har altså en stor effekt på vores politiske og kulturelle dannelse.
"Folk er mere villige til at dele en artikel end til at læse den. Det er typisk for den moderne informationsforbruger: Vi danner en holdning baseret på et resume, eller et resume af resumeer (kun at læse overskrifter), uden at gå i dybden," udtalte medforfatter Arnaud Legout fra det franske nationalinstitut i en meddelelse i forbindelse med resultatet.
Delte vrøvletekst
Kort fortalt: Virale nyheder går måske viralt og bliver delt, liket og kommenteret i stor stil - men det er ikke det samme som, at folk rent faktisk læser nyheden.
Et satirisk, amerikansk medie, Science Post, lavede tidligere på måneden en post med overskriften, "Studie: 70 procent af Facebook-brugere vil kun læse overskriften, før de kommenterer."
Artiklen blev delt 46.000 gange, men indeholdt intet andet end en blok af "Lorem Ipsum"-fyldtekst - altså intet reelt indhold.
Læs også: Når de sociale medier går helt amok: Sådan overlever du en shitstorm på nettet