Det kom som en overraskelse for de fleste, at Microsoft mandag meddelte, at selskabet køber LinkedIn for en gigantisk købssum på godt 170 milliarder kroner.
Det kan du læse mere om her: Microsoft køber LinkedIn
Nu viser det sig, at også Salesforce var interesseret i at købe LinkedIn.
Ifølge Salesforce-stifter og topchef Marc Benioff vurderede Salesforce muligheden nøje.
Salesforce forsøgte at komme i dialog med LinkedIn, men folkene bag den sociale tjeneste var på dette tidspunkt allerede langt i forhandlingerne med Microsoft.
Salesforce var da heller ikke i stand til at matche Microsofts gigantiske tilbud, lige som Salesforces tilbud angiveligt var baseret på både aktier og kontanter, mens Microsofts tilbud var mere attraktivt som ren kontant-handel.
Hertil kom, at Salesforce havde en plan om at integrere LinkedIn i det øvrige selskab, mens Microsoft - i hvert fald indtil videre - vil lade LinkedIn fortsætte som selvstændigt selskab.
Alt i alt gjorde det, at Salesforce aldrig kom igennem med sit tilbud på LinkedIn.
Det er ikke kendt, hvor meget Salesforce var klar til at lægge på bordet for LinkedIn.
Skal fremme Dynamics CRM og Office
Microsoft har en ret klar ide om, hvordan LinkedIn-netværket skal udnyttes til fordel for selskabets øvrige produkter, primært Dynamics CRM og Office.
Det kan du læse mere om her: Derfor er LinkedIn en guldgrube for Microsoft: Kommer til at vide alt om dit arbejdsliv
Salesforce havde nogenlunde samme ide med opkøbet af LinkedIn, hvis meget store database med 434 millioner primært professionelle profiler indeholder ret detaljerede oplysninger om budgetter, ansvar og meget andet, hvilket i meget høj grad kan hjælpe salgsfolk med at opspore nye kundeemner og lære dem at kende.
Hertil kommer, at LinkedIns detaljerede oversigter over hvem, der kender hvem, kan hjælpe salgsfolk med at forstå nye og eksisterende kunder meget hurtigt, hvilket er esssentielt i salgs-fremstød.
Det vurderes da også fra flere steder, at netop Salesforce kan blive den af Microsofts konkurrenter, som kan blive hårdest ramt af Microsofts opkøb, da Microsofts Dynamics CRM-forretning kan få et meget stort boost fremad med opkøbet.
Salesforce sidder i dag på 19,7 procent af CRM-markedet, mens Microsoft sidder på 4,3 procent.
Dette kan meget vel ændre sig, når først effekten af LinkedIn-opkøbet begynder at manifestere sig.
Der var i øvrigt rygter fremme for godt et år siden om, at Salesforce var i drøftelser med Microsoft og andre om en fusion af de to selskaber, men der kom som bekendt ikke noget ud af disse mulige drøftelser.
Dem kan du læse mere om her: Rygte: Salesforce.com sat til salg: Er IBM eller Microsoft ved at købe selskabet?
Senere indgik de to selskaber et tæt samarbejde på tværs af hinandens platforme.
Det kan du læse mere om her: Salesforce og Microsoft i nyt samarbejde: Dyb integration af Salesforce i Office-programmer
Læs også:
Ulmende oprør blandt [b]LinkedIn-brugere: Hvad er Microsoft ude på med vores data?[/b]