For første gang i mange år må teleselskabet 3 konstatere, at indtjeningen i et regnskabsår er lavere end året før.
Selskabets netop offentliggjorte resultat for 2015 viser en indtjening før skat på 346 millioner kroner - 12 millioner kroner mindre end i 2014.
Også omsætningen er faldet ganske markant. Selskabets omsatte i 2015 for 200 millioner kroner mindre end i 2014.
Flere kunder
Selskabet peger på, at telemarkedet i 2015 har været præget af hård konkurrence og priskrig, som har drevet priserne i bund.
Det er noget, der har ramt alle de store teleselskaber herhjemme, som i begyndelsen af året nedskrev deres samlede værdi med hele 7,7 milliarder kroner.
Det kan du læse mere om her: Dansk teleindustri i krise: Førende teleselskaber har nedskrevet for milliarder
Trods de faldende nøgletal erklærer selskabet sig tilfreds med resultatet - ikke mindst fordi selskabet har haft en ganske pæn tilgang af kunder i årets løb, hvor 64.000 nye kunder er kommet til.
3 havde ved årsskiftet 1,15 millioner kunder i Danmark, og selskabet håber, at det kan øge dette tal med yderligere 100.000 danske kunder i indeværende år.
Fonas nedtur har kostet
Blandt årsagerne til de faldende tal peger 3 selv på, at selskabet har brugt mange penge på at påvirke den planlagte fusion mellem ærkerivalerne Telenor og Telia i negativ retning.
Fusionen endte med at gå i vasken, hvilket du kan læse mere om her: Efter havareret fusion mellem Telenor og Telia: Alt er (stadig) i spil i dansk telekrig
3 kastede inden da mange millioner kroner efter blandt andet advokater og forskellige former for lobby-indsatser i forsøget på at modarbejde fusionen, som ville have placeret selskabet i en ugunstig position i klemme mellem to meget store spillere - TDC og Telia/Telenor - hvis den var blevet ført igennem.
Det kan du læse mere om her: Droppet Telia/Telenor-fusion vil ramme TDC hårdt - men er en kæmpefordel for 3
Et anden punkt, som har kostet mange penge, har ifølge 3 været en såkaldt shop-in-shop-aftale med Fona, som 3 betalte for at have bemandede 3-butikker inde i en lang række Fona-butikker.
Aftalen kastede imidlertid aldrig det ønskede mersalg af sig, da Fona i takt med kædens accellerende nedtur oplevede, at kunderne fravalgte Fona-butikkerne.
Nedturen endte med, at Fona lukkede langt de fleste af butikkerne.
Det kan du læse mere om her: Overblik: Slut med det danske folke-klenodie Fona: Hvordan kunne det gå så galt?
"Resultatet for 2015 viser med al tydelighed, at det var et barsk år på mobilmarkedet, der var præget af hård konkurrence, priskrig og en varslet fusion. Når vi på trods af dette formår at fortsætte en positiv udvikling, skyldes det i høj grad fokus på en effektiv drift og en insisteren på at forbedre kundeoplevelsen. Dette var med til at sikre os den fornødne vækst i kundebasen og dermed også et tilfredsstillende resultat på bundlinjen set i forhold til årets gang," lyder det fra 3's administrerende direktør, Morten Christiansen.
Læs også:
Telenor hårdt udfordret i Danmark: Ender med dundrende milliardunderskud
TDC, Telenor, Telia og 3: Sådan klarer selskaberne sig i kampen om mobilkunderne
Telia-topchef: Derfor dropper vi fusion med Telenor: "Vi er ekstremt skuffede"
Efter mange års priskrig: Derfor stiger prisen for et mobilabonnement i Danmark
Disse fem begivenheder vil ændre den danske telebranche i 2016