Før bolden kan sparkes op i krogen til EM i fodbold, der afholdes i Frankrig denne sommer, er der lagt tusindvis af it-arbejdstimer under motorhjelmen.
Med 80.000 involverede personer, millioner af tilskuer fra hele verden og tv-stationer, der står på nakken af hinanden for at få de bedste historier og billeder med hjem, skal it-fundamentet nemlig være bundsolidt.
It-folkene har faktisk været i gang siden 2011, fortæller UEFA's Head of ICT Daniel Marion til Computerworld.
Men først bliver jeg nødt til at have udløst spændingen.
Hvad kan jeg forvente mig af nyheder som skærm-tilskuer til EM i Frankrig 2016?
"Selve broadcasting-delen fylder rigtig meget, fordi alt er digitalt. Men helt konkret er der eksempelvis 4K-opløsning, hvilket bliver ret tydeligt for seerne. Ligeledes har vi udviklet en værktøjskasse, så mediepartnerne selv kan bygge funktioner ind som eksempelvis second screen-apps, der giver adgang til flere kameraer eller vinkler under kampen. Disse apps kan ligeledes integreres med statistik og lyd, så lyd og billeder passer sammen," siger Daniel Marion.
Værktøjerne kan anvendes til at bygge individuelle løsninger til medierne, så disse selv kan bestemme det ønskede second screen-indhold.
"En udfordring for os er de mange forskellige sprog, der er involveret i et EM. Ved at bygge et rammeværk, kan de enkelte lande og tv-stationer selv tilføje deres eget sprog til indholdet, hvilket giver et bedre lokalt indhold."
UEFA har også bygget en stribe apps, der kan bruges til inspiration og som platform, men UEFA leverer altså ikke færdige løsninger til hvert enkelt tv-station.
Hvilke it-løsninger kan folk på tribunerne se frem til?
"På et par stadions bliver det eksempelvis muligt at bestille mad og drikkevarer via mobilen direkte fra sit sæde. Vi arbejder med flere sponsorer på at bygge en 'show case' for teknologien. Det er desværre ikke alle stadions, der har den nødvendige infrastruktur, så derfor kommer løsningen i denne omgang kun på udvalgte stadions."
Hvad med trådløst internet til tilskuerne?
"Vi vil selvfølgelig gerne have funktionen, men det er kun på de stadions, hvor det allerede er implementeret, at det bliver en mulighed. Det skal dog nævnes i den sammenhæng, at hovedparten de franske mobiloperatører har arbejdet sammen om at levere gode teletjenester til tilskuerne," fortæller han, og fortsætter:
"Men der er selvfølgelig WiFi til eksempelvis medier.""
Hvad med spillerne?
"Vi gør faktisk ikke noget særligt for spillerne," siger han.
Tre uger med intenst pres
Du er chefen for it. Hvordan styrer du alle de opgaver og samler trådene?
"Vi er et team, og vi bruger meget tid på at vokse sammen med de lokale ressourcer i form af frivillige og leverandører. Vi bygger en virksomhed med 7.500 til 8.000 personer, der arbejder i de fire uger, som arrangementet finder sted samt før og efter. Det omfatter frivillige, mediefolk, produktion, it og mange flere, hvilket kræver et ret præcist urværk. Det handler rigtig meget om planlægning, og derfor gik vi i gang allerede i 2011."
Hvad med selve arbejdet?
"Tre uger op til UEFA's Europamesterskab skal det hele rulles ud. Det bliver en ret intens opgave, hvor alt fra catering, tv-folk, storskærme og kabler skal falde i hak. Der er samlet set mellem 300 til 400 personer pr. stadion, der skal koordineres."
Hvor mange it-folk er der i alt på projektet?
"Der er mellem 1.200 og 1.300 it-folk på opgaven."
Det er et kæmpe puslespil. Er det noget, der holder dig vågen om nattet?
"Nej, jeg kan godt sove, men det er da ingen hemmelighed, at der er pres på. De mange opgaver gør en så dejlig træt om aftenen, så jeg netop kan sove trygt om natten," griner han.
Genbrug giver mening
Det vigtigste er selvfølgelig at have spillerne og dommerne på banen samt tilskuerne på stadion, men herefter er den stabile it-platform en topprioritet, og det er blandt andet cloud, der skal bærer projektet igennem udfordringerne.
"Vi bygger vores public cloud og private cloud sammen med firmaet Interoute, der også vedligeholder systemerne. Vi pumper naturligvis flere kræfter ind i systemerne i forbindelse med EM, og det er netop fordelen ved cloud, at man kan skalere. Mange af it-systemerne skal heldigvis ikke bygges helt fra bunden, men er genbrug fra andre turneringer," fortæller Daniel Marion.
Eksempelvis fylder statistik om spillerne en del i moderne sport, og det gælder selvfølgelig ikke kun under EM.
"Til statistik kører vi et it-system, som vi allerede anvender i forbindelse med Champions League. Store sportsbegivenheder handler om medier og underholdning, og de er afhængige af it og teknologi, der kan levere indhold, information og data. Derfor har vi allerede denne del af teknologien på plads, men vi skruer altså op for kapaciteten i skyen."
Det store pres på it-systemerne i den meget begrænsede periode som EM afholdes er som skræddersyet til cloud-teknologien, hvis spidskompetence som nævnt er skalerbarhed.
"Umiddelbart før, under og efter en fodboldkamp har UEFA brug for en aftale med 100 procent oppetid. Derfor har vi sammen med UEFA udviklet en kontrakt, der er fleksibel, så de kan justere op og ned, alt efter hvad de rent faktisk skal bruge, når de skal bruge det," fortæller Jesper Aagaard, der er chef for Interoute i Norden, om cloud-aftalerne.
Genbrug slår også igennem på administrationsdelen.
"Et andet ben er de administrative værktøjer til eksempelvis billetter, transport eller indkvartering hvilket er en ganske stor ting i forbindelse med et EM, men disse løsninger baseres også på løsninger fra andre turneringer," fortæller han.
Europamesterskabet i fodbold løber af stablen fra den 10. juni til 10. juli 2016.