På den sønderjyske voksenuddannelse VUC Syd har de ikke længere noget skolebibliotek.
Det er blevet lukket som led i en omfattende digitalisering, som skolen indledte for fem år siden.
I dag får alle uddannelsens 2.500 kursister hvert år ved studiestart udleveret en iPad. De studerende bruger både deres iPad som erstatning for en bærbar computer og som erstatning for fysiske skolebøger.
"I dag er vi en papirløs skole. Det betyder, at vi ikke fotokopierer eller har fysiske bøger mere," siger Vinnie Lerche, der er vicedirektør for VUC Syd.
Hun forklarer, at skolens kursister naturligvis frit kan bruge de kommunale biblioteker, men at de fleste foretrækker at låne e-bøger på deres iPads via eReolen.
Aldrig pc igen
VUC Syd udgøres af fire sønderjyske skoler i Haderslev, Aabenraa, Tønder og Sønderborg.
Før skolerne anskaffede sig iPads, brugte de Macbook-computere og før det havde kursisterne på skolen selv deres bærbare computere med eller var henvist til et computerrum.
"Vi vil gerne gøre vores kursister til aktive, digitale producenter. De skal ikke bare sidde i et klasseværelse. De skal ud og optage video, interviewe og tage billeder. Det kan du med en iPad, men det er meget svært at gøre med en bærbar computer. Det er derfor et helt centralt krav for os, at de enheder, vi anskaffer os, er ekstremt mobile og samtidig har let adgang til mange apps," siger hun.
Da digitaliseringsprocessen begyndte i 2011, blev de studerende udstyret med en iPad 2 med 16 gb. Sidenhen er iPad 2'eren blevet erstattet med en iPad Air med 32 gb hukommelse.
Læs også: Glem alt om Surface og iPad: "Chromebook er bedst til undervisning i skolerne"
Vinnie Lerche afviser ikke, at VUC i fremtiden vil vælge en anden type enhed end en iPad, men hun slår fast, at det ikke bliver bliver en Windows-bærbar, en Macbook eller en Chromebook.
"Det er meget muligt, at vores studerende om to år bruger en anden type enhed, end de bruger i dag. Men jeg kan med sikkerhed sige, at vi ikke kommer til at gå tilbage til nogen former for bærbare computer. De næste enheder, vi investerer i, vil også blive en eller anden form for mobile enheder," siger hun.
Fysiske ændringer på skolen
Som en konsekvens af investeringen i iPad-tablet-computere har skolen foretaget en omfattende ombygning af skolerne.
Det betyder ikke blot, at skolerne har udfaset skolebibliotekerne, men det har også den konsekvens, at der på skolerne ikke længere bliver brugt traditionelle klasseværelser.
Det skyldes ifølge Vinnie Lerche, at iPaden gør det muligt at løsrive de studerende fra klasseværelserne.
"I stedet for klassiske klasseværelser har vi opdelt skolerne i det, som vi kalder for læringszoner," siger Vinnie Lerche.
Hun forklarer, at de studerende i stedet for klasseundervisning bliver bedt om at skabe et digitalt produkt med deres iPad, som de efterfølgende kan dele på sociale medier og fremvise for hinanden på skolen via projektorer eller fladskærme, der er tilsluttet et Apple TV.
Skulderklap fra Apple
VUC Syd er i dag en af blot 23 skoler og universiteter internationalt, der af Apple har fået titlen Apple Distinguished School.
Titlen uddeles til skoler, som den amerikanske teknologigigant vurderer er særligt innovative-.
Indtil videre er VUC den eneste uddannelsesinstitution i Norden, der har fået titlen.
Et af kriterierne for at blive udnævnt til Apple Distinguished School er, at uddannelsens skal kunne fremvise dokumentbare resultater. Og det kan VUC Syd.
Ifølge Vinnie Lerche har uddannelsen fået 53 procent flere kursister efter, at den tog iPads i brug.
Samtdig har skolen oplevet, at antallet af kursister, der går videre til en erhvervsuddannelse, er steget med 89 procent og antallet af studerende, der vælger en videregående uddannelsen, er steget med 200 procent.
"Mange af vores kursister har tidligere haft dårlige oplevelser i deres uddannelsesforløb, og mange kommer fra ikke-akademiske hjem. Når vi alligevel oplever, at så mange vælger en videregående uddannelse, fortæller det mig, at vi har udrettet noget særligt. Vores kursister har ganske enkelt lært at lære," siger hun.
Revolutionerende udvikling for ordblinde
En del af de kursisterne på VUC kæmper ifølge Vinnie Lerche med ordblindhed, og her har brugen af iPads haft stor positiv effekt.
"Jeg har hørt folk bruge ordet revolution om udviklingen inden for undervisning af ordblinde," siger Vinnie Lerche
VUC Syd anvender app-baserede værktøjer som eksempelvis den danske app Appwriter til at hjælpe ordblinde studerende med at skrive og stave.
Ifølge Vinnie Lerche betyder det, at kursuster, der er ordblinde, nu har fået nogle redskaber, der gør dem i stand til at skrive og læse stort på lige fod med alle andre.
Skal være intuititvt
Men hvorfor vælger skolen så entydigt at satse på produkter fra Apple, der er kendt for at producere relativt dyre produkter.
Ville skolen ikke kun få mere for pengene ved at vælge en anden producent?
"Det er et af de spørgsmål, som vi ofte får fra gæster, som vi har på besøg, " siger Vinnie Lerche og uddyber:
"Men når vi har valgt netop iPaden skyldes det i høj grad, at vi ønsker en enhed, der er intuitiv og nem at tage i brug. Vi udleverer 2.500 enheder hvert år, og vi har simpelthen ikke tid og råd til at give folk undervisning og en masse support i, hvordan de skal bruge enhederne," siger hun.
Læs også:
Online-gigant: Derfor kommer mobil-handel til at vippe pc'en af pinden
Den mobile revolution er over os - og det får konsekvenser for dig