Efter mere end fem år på posten er Tue Mantoni snart fortid som topchef for den danske hifi-producent Bang & Olufsen A/S (B&O).
1. juli afløses han af 52-årige Henrik Clausen, der kommer fra et internationalt topjob som executive vice president for strategi og digital i teleselskabet Telenor.
Det fremgår af en børsmeddelelse, som B&O-koncernen har udsendt tirsdag.
Direktørskiftet finder sted, efter B&O fornylig afviste et købstilbud fra en kinesisk investor, fordi man ikke kunne nå til enighed om en pris.
B&O's bestyrelsesformand Ole Andersen oplyser, at Tue Mantonis exit kommer efter, at han gennem et stykke tid har haft en dialog med sin bestyrelse om sit "fremtidige engagement" efter at han har gennemført en række "væsentlige projekter".
Ole Andersen mener sammen med sin bestyrelse, at den nye CEO er den rette mand til at stå i spidsen for B&O.
"Vi ser frem til at byde Henrik Clausen velkommen. Jeg er sikker på, at han har den internationale ledererfaring, som kræves for at tage Bang & Olufsen skridtet videre," udtaler Ole Andersen, som samtidig takker Tue Mantoni for hans bidrag til B&O.
Tidligere topchef for Telenor i Danmark
Henrik Clausen var i perioden 2005 til 2010 CEO for Telenors danske forretning, før han tog en afstikker til et lignende job i det børsnoterede Malaysian DiGi, hvor han arbejdede fra 2010 til 2014, inden han vendte tilbage til Telenor.
"Bang & Olufsen er et ikonisk brand med state-of-the-art kvalitetsprodukter og en helt unik arv. Jeg ser meget frem til at tiltræde i organisationen og samarbejde med teamet om at udnytte det globale potentiale yderligere," lyder det i en udtalelse fra Henrik Clausen.
41-årige Tue Mantoni kom til B&O i 2011. Han har efter eget udsagn ingen planer om at kaste sig over et lignende topjob.
"Jeg har ingen planer om at fortsætte mit liv som topchef på nuværende tidspunkt. Mine fremtidsplaner omfatter et stort ønske om øget fleksibilitet, som vil give mig mulighed for at vie mere tid til en række spændende opstartsprojekter samt en håndfuld bestyrelseshverv i Danmark og i udlandet," siger Tue Mantoni.
Læs også:
B&O Play A1: Endelig et fedt B&O-produkt til en fornuftig pris
B&O Play sælger tre produkter i minuttet - om 4.600 år er verdensherredømmet på plads