Efter at have købt den tidligere internetmastodont AOL og flere online-reklameselskaber er det amerikanske teleselskab Verizon storfavoritten til også at sætte tænderne i kriseramte Yahoo.
Det skriver Reuters, efter Yahoo for nyligt satte sig selv til salg, efter flere forsøg på at vende skuden og vækstraterne til fordums bedrifter i 1990'erne og starten af 00'erne, hvor Google endnu blev udviklet i en californisk garage.
Læs også: Dyb krise: Yahoo sætter sig selv til salg og fyrer hver sjette medarbejder
Reuters har med kilder fra den amerikanske handelsgade Wall Street opsnuset, at Verizons favoritværdighed skyldes, at teleselskabet rent faktisk har fået skabt en pæn forretning ud af AOL-købet.
Det opkøb gik igennem sidste år, hvor Verizon fik AOL op under neglene for 30 milliarder kroner, som du kan læse mere om her: Verizon køber tidligere internet-kæmpe for 30 milliarder kroner
Yahoo er (stadig) et top-site
I lighed med AOL er Yahoo en kæmpende it-gigant, som i årenes løb har mistet brugere og omsætning i takt med, at konkurrenter som Google, Facebook og Youtube er skudt op.
Ikke desto mindre fastholder Yahoo stadig en position blandt verdens allermest besøgte sites, hvilket placerer Yahoo på femtepladsen hos site-rangeringsselskabet Alexa - kun overgået af de tre førnævnte sites samt kinesiske Baidu.
Hvis det viser sig, at Verizon løber med Yahoo, kan det muligvis forventes, at søgemaskineselskabet får lov til at køre separat videre under telegigantens vinger.
Et reklamemonster på vej?
For det er sket med AOL og andre opkøb af internetforretninger, som Verizon har investeret i, selvom Yahoo dog er meget større.
Læs også: Her er de 10 største it-opkøb nogensinde
Spekulationer om at lægge AOL og Yahoo sammen til et online-reklamemonster bliver også vendt, men det ønsker hverken Verizon, AOL eller Yahoo at kommentere.
Første budrunde på Yahoo finder sted i næste uge, og Verizon har tænkt sig at byde, siger kilder fra selskabet til Reuters.
Læs også:
11 it-kæmper med røven i vandskorpen