Artikel top billede

Fortalt til: Lars Jacobsen

Mennesker i IT
Udgivet 6. april 2016 kl. 10.01

Min kæreste og jeg tog til Australien i begyndelsen af finanskrisen - bare med rygsækkene på ryggen og på udkig efter et job.

Efter otte år i strategy consulting med 60 timers arbejde om ugen trængte jeg til luftforandring.

Jeg troede, at det ikke ville være noget problem at få et job og en arbejdstilladelse med min erfaring.

Men på grund af finanskrisen havde Australien strammet reglerne for opholds- og arbejdstilladelse, og da jeg skulle bruge en virksomhed, der kunne levere begge dele, fik jeg afslag på afslag uden overhovedet at komme ind til samtale.

Det er bestemt en oplevelse, som jeg ikke ville have været foruden, for der lærer man altså meget - især om sig selv.

Til sidst besluttede jeg at tage alternative metoder i brug og gættede mig med hjælp fra Google frem til chefen for Virgin Mobiles email og fik snakket mig ind til en samtale, hvor jeg ville komme forbi og præsentere mit view på den australske mobilindustri og dens digitalisering i forhold til det nordiske marked, som jeg kendte godt.

Jeg endte ud med fem anbefalinger baseret på mine erfaringer, og det viste sig, at de netop var ved at igangsætte en digital strategi med fire ben ud af mine fem anbefalinger.

Dagen efter fik jeg jobbet som ansvarlig for den digitale strategi, og min første opgave var at udarbejde et investeringsoplæg til, hvordan man kunne digitalisere Virgin Mobile. Det endte med et budget på syv millioner dollar og en lille afdeling på 20 mand.

Vi satsede på e-handel, selfservice og sociale medier og efter et års tid havde vi fordoblet online-salget og øget self-serve til over 50 procent af alle henvendelser.

Herefter fik jeg oveni tildelt ansvaret for customer experience på tværs af kanaler - et område, hvor australierne er langt foran Danmark.

Australierne er både sjove og søde at arbejde med, men syntes nok begyndelsen, at jeg var overdrevet struktureret og havde meget høje ambitioner.

Til gengæld var der højt til loftet hos Virgin, som jo nærmest har en startup-agtig kultur på trods af, at der er mere end 700 ansatte i Virgin Mobile Australien.

Det er også et brand med en stærk kultur. For eksempel hed et af vores interne projekter "Stop the dumb shit", hvor vi stoppede basale fejl, som ramte vores kunder. Vi havde også et fri-tale produkt, der lidt cocky hed "Topless".

Den slags gav noget ekstra motivation, fordi det ramte lige ind i australiernes og Virgins ånd.

Efter næsten tre år i Australien besluttede vi at tage tilbage til Danmark.

Her prøvede jeg over flere omgange at omsætte noget af den digitaliseringsviden, jeg havde opbygget samt den fede kultur fra Virgin til en startup-virksomhed, før jeg til sidst etablerede Vertical Strategy, der er et strategikonsulenthus, der hjælper store organisationer med at blive mere digitale og mere entreprenante i deres strategiarbejde og deres forretningsudvikling.

På en sjov måde er det som om, at jeg nu er endt midt i et mix af alle de ting jeg har foretaget mig: Strategikonsulent, digitalisering og startup-virksomhed.

Nu sidder vi 16 mand i et nyistandsat mejeri i Københavns nordvest-kvarter og laver digital innovation og strategi for store danske virksomheder.

Joachim Allerup, partner, Vertical Strategy.


Flere mennesker i IT Om mennesker i it