Det er ikke nogen hemmelighed, at teleselskaber i hele verden er glade for roamingtakster:
Avancen har været enorm, når turister og erhvervsrejsende har ringet hjem, sms'et og surfet på mobilen.
For enorm, mener EU, som efter en længere årrække nu er ved helt at afvikle roamingtakster indenfor unionens grænser.
Næste skridt på den vej kommer 30. april, når maksimumtaksterne får endnu et nøk nedad, før roaming helt afskaffes i 2017.
Det betyder millioner for teleselskaberne, forklarer senioranalytiker hos Sydbank, Morten Imsgard.
"Ingen teleselskaber synes, at det er en god ide, for det ødelægger et lukrativt indtjeningsområde. Forbrugerne får glæde af det, og selskaberne taber penge. Det har ikke fyldt voldsomt meget i den danske telebranche, men det er stadig flere hundrede millioner, der forsvinder." forklarer han.
Alene hos TDC betyder roamingtaksterne hvert år en indtjening på mere end 200 millioner.
Kunderne skal forbruge mere
Der findes ikke en virksomhed i verden, som vil se passivt til, imens gyngerne lukker, uden at lokke kunderne over på karussellerne.
Spørgsmålet er så, hvordan karussellen skal se ud for de danske teleselskaber.
"Over tid vil man nok forsøge at flytte den tabte indtjening et andet sted hen, men på kort sigt vil det selvfølgelig betyde billigere telefoni i udlandet. Men vi kan nok være sikre på, at det bliver strikket sammen, så pengene kommer ind igen," vurderer Morten Imsgard.
Senioranalytikeren regner blandt andet med, at de lavere priser vil føre et til et øget forbrug, som igen vil betyde flere kroner i kassen hos teleselskaberne.
"En af mulighederne er, at et øget forbrug i udlandet løfter det samlede forbrug, så et større del af forbrugerne rammer loftet på specielt data. Nu, hvor festen på roaming er forbi, skal forbrugerne vendes til at bruge så meget data, at de skal købe mere end deres månedlige abonnement giver."
Flere spillere på markedet bruger allerede den strategi, understreger Morten Imsgard.
"Vi kan se, at et firma som "3" har oplevet, at kunderne bruger mobilen i udlandet langt mere end tidligere."
Teleselskaberne skal ud over telebranchen
Tabet af de mange roaming-millioner er blot det seneste tegn på, at teleselskaberne skal til at finde andre indtægtskilder end telemarkedet, mener Morten Imsgard.
"Det kommer i en periode hvor flere aktører har svært ved at strikke en indtjeningsmæssig holdbar forretning sammen. Men det er ikke et chok for dem. TDC sidder jo på en meget stor del af den samlede indtjening specielt indenfor mobiltelefoni, så de andre aktører har meget svært ved at lave en forretningsmodel der giver indtjening."
Derfor er det de teleselskaber, der kan genopfinde det produkt de sælger til kunderne, som kommer til at klare sig bedst fremover.
"Teleselskaberne skal hver dag arbejde på ikke at ende som leverandør af adgang. Et teleselskab er ikke meget værd, hvis de kun leverer adgang til internet eller en telemast," mener Morten Imsgard.
For efterhånden kan man altid finde en bedre pris på minutter og mobil-data hos et andet selskab. Så der skal andre boller på suppen, hvis man skal beholde kunderne i butikken.
"Vi ender med, at det er ligegyldigt at tale om megabyte og minutter. På et tidspunkt skal man hellere tale med kunderne om, hvad de ellers kan få udover det. Vi kommer til at se en industri, hvor samarbejdsaftaler og rettigheder er mere interessante," lyder det fra Morten Imsgard.
TDC præsenterer: Superligaen
Selskaberne skal til at tænke stort. For det handler om at levere en eksklusiv vare, som alle vil have forklarer Morten Imsgard.
"Forestil dig at TDC har rettighederne til at vise Superligaen. Det ville kunne flytte kunder."
Men hvorfor er alle teleselskaberne så ikke hoppet på den galej for længst?
"Skal teleselskaberne købe sportsrettigheder, er det en helt anden forretning end i dag. De store spillere er gået ombord, men ikke helhjertet. For den etablerede branche er hunderæd for, at deres kerneprodukt bliver ligegyldigt."
De små tør godt
De nyere spillere på markedet er derimod ikke bange for at forsøge sig med en anderledes forretningsmodel. Morten Imsgard peger blandt andre på en af de helt nye aktører, som har lugtet lunten.
"Sidste nye skud på stammen er jo Plenti som tilbyder et abonnement med forskellige indholdsmæssige aspekter og ikke fokuserer på telefonidelen. Et lille selskab som Plenti har intet at tabe på at gå planken ud på det."
Omvendt er der også fordele at finde for en gigant som TDC, hvis firmaet tør at prøve den nye forretningsmodel af.
"TDC har en fordel i at kunne krydssælge sine produkter og kan udnytte sin distributionskraft til at forhandle aftaler med rettighedshavere," vurderer Morten Imsgard.
Læs også:
Microsoft vil sælge mobildata til Windows 10-brugerne
Se hvad du kan spare: Så meget koster det at ringe og surfe i EU næste år