Danmark og Norden er i stigende grad på sigtekornet hos cloud-giganten Amazon, der for 10 år siden debuterede med Amazon Web Services og siden har været massiv succes med cloud-løsningerne.
"Vi har arbejdet i Norden og haft kunder her i et pænt stykke tid uden at have medarbejdere her fysisk. For halvandet års tid siden fik jeg så mulighed for at forlade USA og at flytte mig selv og min familie til Sverige," fortæller chef for Amazon Web Services i Norden og Baltikum, Darren Mowry, til Computerworld.
Han har siden da haft til opgave at opbygge Amazon Web Services' tilstedeværelse i Norden.
"Siden har vi gjort signifikante fremskridt. Vi har åbnet to kontorer - et stort et i Stockholm og et i Helsinki," fortæller Darren Mowry.
På rundtur i Danmark
Amerikaneren har base i Stockholm, men har efterhånden også fået et ganske godt kendskab til Danmark.
"Jeg bruger det meste af min tid rundt omkring i Norden. Jeg bruger en del tid i København og rundt i Danmark, ligesom jeg også bruger tid i Helsinki og i Oslo."
"Vi fortsætter med at kigge på nøglemarkeder som eksempelvis København for at identificere, hvad vores kunder har brug for, og hvad en lokal tilstedeværelse i eksempelvis København vil betyde for vores lokale kunder," siger Amazon-chefen.
"Så vi har åbnet to kontorer og hyret en masse folk til forskellige roller. Det er både Salg og Business Development, men også til det, vi kalder en Solutions Architecture-organisation. Det er folk, der er har erfaring med at implementere AWS til forskellige workloads og brugsscenarier."
"Vi har også investeret i personale til professionel service og support for at sikre, at vi har lokale folk," forklarer Darren Mowry.
Den nordiske chef for Amazon Web Services afslører samtidig, at selskabet slet ikke har afsluttet rekrutteringsprocessen.
"Jeg er meget stolt over det team, vi har fået opbygget, og vi vil fortsætte med at bygge videre på det aggressivt over det kommende år."
Derfor er det nødvendigt med lokale kontorer
Mens Amazon er en af de helt tunge cloud-spillere globalt, har selskabet traditionelt være mere US-fokuseret end eksempelvis Microsoft, der har placeret mange afdelinger rundt omkring i verden.
Det har dog ændret sig.
"For 10 år siden leverede vi services ud fra en 100 procents self service-model." fortæller Darren Mowry og forklarer, at der er flere grunde til, at Amazon har ændret strategi på det område:
Blandt andet byder AWS i dag på langt flere og mere avancerede services - fra storage og data
warehousing til virtuelle desktoppe og migrerings-services til databaser.
"Så kunderne fortalte os, at de havde brug for mere assistance, og at vi ikke længere blot kunne lade kunderne klare tingene selv. Det er derfor, at det er vigtigt, at vi har lokale ressourcer eksempelvis her i Norden."
Bygger datacentre i Europa
Samtidig har Amazon i de senere år haft travlt med at bygge europæiske datacentre i ved Frankfurt i Tyskland og i Irland.
"Vi anskuer vores globale infrastruktur ud fra konteksten regioner. Vi har 12 regioner rundt omkring i verden."
"Fra et europæisk perspektiv har vi i øjeblikket to regioner - den ene er i Irland, den anden i Tyskland."
"Især i EU har vores kunder sagt, at de vil sikre sig, at de vil være sikre på, at de data, de placerer i et datacenter i EU, forbliver der," lyder forklaringen fra Darren Mowry.
Holder kortene tæt til kroppen
Hvor mange folk har Amazon Web Services i Norden?
"Jeg sætter pris på spørgsmålet, men vi taler desværre ikke åbent om størrelsen af organisationerne."
"Jeg kan dog fortælle, at de fleste investeringer i Norden i øjeblikket ikke går til salgs- og marketingfolk. Vi er en teknisk orienteret virksomhed, og vi tror på, at vores kunder får meget mere værdi ud af teknisk assistance end af en masse folk i salgsprocessen."
"Så vi har en masse fokus på at hyre talentfulde, tekniske folk. Det er en meget vigtig del af måden, vi vokser på," lyder det fra Darren Mowry.
Han afslører samtidig, hvad han blandt andet bliver målt på som chef for Amazon Web Services i Norden.
"Det er udvidelse. Vi skal sikre, at vi har folk og ressourcer i denne del af verden og der, hvor vores kunder har brug for os. Den vækst-tilstand vil fortsætte mindst i tre til fem år, så der finder en masse ansættelser sted i denne del af verden."
Har I konkrete planer om at etablere et kontor i København?
"Nej, jeg har ikke nogen plan, som jeg kan annoncere. Men jeg kan sige, at når vi vælger at åbne kontorer og bygge nye datacentre, så er det 100 procent med udgangspunkt i, om kunderne i den region kræver det."
"Jeg bruger det meste af min tid på at mødes med virksomhederne og spørge dem, hvad de har brug for - og hvor vi skal være til stede."
"Det smukke ved det her er, at vi stadig er ved at bygge det op, så kunderne kan rent faktisk sætte deres fingeraftryk."
Læs også:
Her er de mest populære cloud-løsninger i danske virksomheder
Opråb til it-cheferne: I har misforstået noget helt grundlæggende ved cloud computing
Cloud-giganter i vildt kapløb om Europa: Her kommer de nye giga-datacentre