Gå med os op i skyen og tjen flere penge. Sådan lyder det fra Microsoft til selskabets mange tusinde forhandlere og partnere.
Microsofts glade budskab bygger på en analyse fra IDC, som har spurgt hundredevis af Microsoft-kunder og -partnere om, hvad cloud har betydet og vil komme til at betyde for deres forretning.
IDC's konklusion er entydig: De næste par år tegner vil cloud blive den helt store vækstmotor for it-branchen. Sats på skyen, så sælger du mere og tjener flere penge.
Partnere, der henter mere end halvdelen af deres omsætning fra cloud-ydelser vokser i gennemsnit dobbelt så hurtigt, som deres konkurrenter.
De dedikerede cloud-forhandlere er nemlig i stand til at sælge flere af deres egne ydelser ved siden af den egentlige cloud-løsning.
IDC's tal viser, at hver gang man sælger for en krone cloud fra Microsoft følger der yderligere 5,87 kroner med som mersalg hos forhandlerne. For de knap så cloud-begejstrede er det tal nede på 3,71 kroner.
De søde forventninger til vækst og øget indtjening i skyen bakkes op af tal for kundernes forventninger til deres egen brug af cloud-teknologi de næste to år.
I dag er det kun 37 procent af kunderne, der betragter cloud som en helt naturlig del af af deres it-setup - enten som såkaldte "managed" eller "optimized" cloudløsninger. Om bare to år vil næsten tre ud af fire - 74 procent - være nået dertil.
Her i Skandinavien er udviklingen endnu mere markant med en stigning fra 31 til 82 procent.
Sagt på anden måde: Antallet af "modne" cloud-kunder vil på bare to år blive mere end fordoblet.
Tallene stammer fra IDC's e-book "The Boomind Cloud Opportunity", som er sponsoreret af Microsoft.
Hos Microsoft i Danmark tager partnerdirektør Lars Bell tallene som udtryk for, at markedet for cloud-løsninger nu for alvor er ved at modnes.
"Markedet er der, og det vokser, og nu har vi fået IDC til at sætte tal på, hvor stort det her dyr egentlig er. I den danske forretning kan jeg sige, at cloud-salget overgår vores forventninger med mere end 50 procent, mens udviklingen i vores traditioneller forretning er flad og stort set uden vækst," siger Lars Bell.
Han erkender samtidig, at Microsofts satsning på cloud kræver en stor omstilling hos forhandlere og partnere. Men det er Microsoft er parat til at bidrage til - både i forhold til partnere og slutkunder.
"Værdien opstår hos de partnere, der kan gøre den endelige løsning kunderettet. Derfor ser vi et skifte fra de partnere, der er gode til traditionelt transaktionssalg over til dem, der er gode til at skabe forretningsværdi ved at møde kunderne i øjenhøjde," siger Lars Bell.
Læs også:
Microsoft til bekymrede danske partnere: Bare rolig, der er cloud-forretning nok til alle