Bilgiganten General Motors har haft den helt store pung oppe.
For ifølge det amerikanske tech-medie Re/Code har bilgiganten netop betalt intet mindre end 6,7 milliarder kroner for virksomheden Cruise Automation, der udvikler en selvkørende teknologi, som kan eftermonteres på biler.
Det amerikanske tech-medie The Verge har tidligere beskrevet, hvordan Cruise Automations teknologi kan forvandle en helt almindelig Audi A4 til en selvkørende bil.
Cruise Automation har i dag 40 ansatte, og ifølge det amerikanske magasin Fortune er General Motors købssum 10 gange højere end virksomhedens værdifastsættelse.
Kyle Vogt, der er den blot 30-årige grundlægger af Cruise Automation, oplyser ifølge erhvervsmediet Business Insider, at det er planen, at virksomhedens teknologi nu skal rulles i et stort omfang.
"General Motors deler vores vision, der handler om at udrulle selvkørende biler i stor skala. Det er en meget klar og levende vision," siger han.
Opkøbet kommer i kølvandet på, at General Motors i begyndelsen af året opkøbte resterne af den fallerede delebilstjeneste Sidecar og før jul foretog en investering på knap 3,3 milliarder kroner i Uber-konkurrenten Lyft.
En bilindustri i hastig forandring
Det sker samtidig med, at landskabet i bilindustrien ser ud til at være under hastig forandring.
I dag kæmper verdens bilgiganteri ikke bare en indbyrdes kamp.
De udfordres også af tech-virksomheder, der ønsker en mere radikal forandring af bilen som koncept.
Google er allerede langt fremme i udviklingen af selvkørende biler, mens virksomheder som Apple, Tesla og Uber også menes at være i færd med at investere heftigt i selvkørende el-biler.
En af konsekvenserne ved de selvkørende bilers indtog er, at ejerskabsmodellen for biler kan ændre sig således, at de fleste mennesker ikke længere køber en bil, men i stedet køber sig adgang til en, når de har behov for en tur.
Eksempelvis sagde Brad Templeton, der har spillet en central rolle i udviklingen af Googles selvkørende biler, da han for nylig var på besøg i København, at "bilindustrien må forberede sig på en fremtid, hvor det ikke handler om at sælge biler, men om at sælge køreture."
Interessant cocktail
Derfor kan General Motors milliard-investeringer i både selvkørende teknologi samt delebilstjenester som Sidecar og Lyft også vise sig at være en ganske interessant cocktail.
De kan på længere sigt danne basis for at GM kan etablere et større netværk af selvkørende biler.
Allerede sidste år fortalte General Motors administrerende direktør Mary Barra til det amerikanske tech-magasin Wired, at bilgiganten ikke længere sætter sin lid til, at den traditionelle ejerskabsmodel vil kunne holde selskabets oven vande i fremtiden.
Netop derfor er virksomheden i gang med at forberede sig på en ny tid, hvor der ikke længere sidder mennesker bag rattet i virksomhedens biler, forklarede Mary Barra i interviewet med det amerikanske magasin.
Læs også:
Derfor vil bil-firmaerne få afgørende betydning for it-firmaerne i de kommende år
Manden bag Googles store bil-satsning: Derfor går bilbranchen en dyster fremtid i møde
Dansker spiller vigtig rolle i Mercedes-Benz' fremtidsvision: Denne bil er spydspidsen i kampen mod it-giganterne
Tech-giganter retter kanonerne mod bilindustrien: Volkswagen kan blive det nye Nokia