Artikel top billede

Mac-computere er for dårlige: Derfor kommer der ingen Oculus Rift-briller til Mac

Der kommer ikke noget Mac-kompatibelt Oculus Rift-headset. Mac-computere er for dårlige på ét bestemt område.

Mac-brugerne er vant til at være med, når der lanceres nye især visuelt og grafisk tillokkende løsninger. Men når det gælder det kommende og længe ventede VR-headset Oculus Rift, vil de stå med en tom smag i munden: Der kommer nemlig ikke en version af Oculus Rift til Mac,

Sådan lyder det fra grundlæggeren af Oculus Rift VR, Palmer Lucky.

For dårlige

Oculus Rift har truffet beslutningen om at holde Mac uden for det gode selskab af én grund: Mac-computere er for sløve og for ringe til at være med.

"Vi vil gøre det [lancere en version til Mac, red], hvis de [Apple, red] nogensinde lancerer en god computer," lød det således fra Palmer Lucky, da han forleden blev interviewet af Shacknews.

Ifølge ham skyldes fravalget, at Apple ikke prioriterer high-end grafikkort i selskabets computere. Og de er nødvendige, hvis brugeren skal have udbytte af et VR-headset som Oculus Rift.

"Du kan købe en Mac Pro til 6.000 dollar med den bedste AMD FirePro D7000, og den vil stadig ikke leve op til vores anbefalede specs," siger Palmer Lucky.

Ifølge ham er der ikke en eneste Mac i markedet, der reelt understøtter de krav, som Oculus Rift stiller til grafikkort.

Det er da også solide krav, der bliver stillet. Skal en computer kunne trække en Oculus Rift VR, kræver det som minimum en 3,7GHz quad-core Intel i5-4590 processor, 8GB RAM og et Nvidia Gforve GTX 97- grafikkort eller et AMD Radeon 290-grafikkort.

Bedre kan naturligvis også gøre det.

Der findes masser af Mac-computere, der lever op til minimumskravene for processor og RAM.

Problemet opstår på GPU-siden, hvor Mac-computerne kort og godt ikke kan følge med.

VR-headsettene har nemlig brug for en maskine, der kan levere 90 fps, for at fungere optimalt i eksempelvis spil. Ellers bliver billedsiden tung og hakkende.

Hertil kommer, at Oculus Rift især ventes at ville henvende sig til gamer-verdenen, der i dag i meget stor udstrækning er Windows-baseret.

Microsoft er også på trapperne med selskabets HoloLens, der er bygget til både spil og industrielle løsninger.

Du kan se vores galleri af nogle af muligheder i HoloLens her:  Her er de første vilde spil og apps til Microsofts Hololens

Se hele interviewet med Palmer Lucky herunder.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere