Forenklingen af Telenors danske forretning fortsætter, og det betyder, at selskabet nu dropper salget af taletidskort i Danmark.
"Telenor har solgt taletidskort i Danmark siden 1998, men taletidskort er ikke længere en del af Telenors kerneforretning, og derfor stopper Telenor med at sælge taletidsprodukter," skriver Telenor i en pressemeddelelse.
Salget af taletidskort stopper den 31. marts 2016, og dermed kan man ikke længere gå ind i den lokale kiosk og købe et taletidskort til Telenors netværk.
Det er taletidsprodukterne Telenor Taletid, CBB Mobil Taletid, One Mobile og Colour Mobile, Telenor nu dropper.
"Hele grundlaget for vores forretning er at kunne etablere et godt forhold til vores kunder, og det kan vi kun, hvis vi kender dem."
"Brugerne af taletidskortene er anonyme, og vi har derfor ikke mulighed for at komme i dialog med kunderne og tilbyde dem hverken rådgivning eller nye digitale tjenester," udtaler Jesper Hansen, der er administrerende direktør i Telenor Danmark.
"Dertil kommer, at konkurrencen på taletidskort er så hård, at vi ikke længere tjener penge på den del af forretningen. Derfor har vi besluttet at stoppe med at sælge taletidskort."
Siger farvel til 205.000 kunder
Konsekvensen af Telenors beslutning er, at selskabet frivilligt vinker farvel til de cirka cirka 205.000 aktive taletidskort-kunder, selskabet har.
"Med virkning fra udgangen af dette kvartal tælles disse kunder ikke længere med i Telenors kundebase, således at de ikke længere fremgår af Q1-regnskabet," skriver Telenor, der altså nu enten skal konvertere de 205.000 kunder til almindelige abonnenter eller se dem skifte til en af konkurrenterne.
Læs også: Telenor-direktør: Derfor lukker vi Bibob og flytter kunderne til CBB
Taletidskort er et produkt, hvor man køber et simkort med et telefonnummer, som man så kan købe yderligere taletid til efterfølgende - men uden at man er registreret som kunde.
Hvis man har et taletidskort fra Telenor, kan man stadig tanke op frem til 31. marts, og herefter kan taletiden benyttes, indtil gyldighedsperioden (som varierer fra produkt til produkt) udløber.
"Efter 31. marts 2016 kan der ikke længere optankes taletid på de nævnte kort," lyder det fra Telenor.
Telenor Danmark under pres
Det er en presset dansk Telenor-forretning, der har gang i en større forenklings-proces.
Telenor Danmark endte ud med et driftsresultat (EBITDA) på 591 millioner norske kroner i 2015, et betydeligt fald i forhold til 726 millioner i 2014.
Værre var det dog, at selskabet endte med et samlet tab på 2,5 milliarder norske kroner, omkring 1,9 milliarder danske kroner, for året samlet set.
Læs også: Telenor hårdt udfordret i Danmark: Ender med dundrende milliardunderskud
Det skyldtes primært, at koncernen nedskrev værdien af den danske forretning med 2,1 milliarder norske kroner - hvilket svarer til omkring 1,6 milliarder danske kroner.
"Udsigterne på det danske telemarked forbliver udfordrende. Som en konsekvens af det har Group (koncernen, red.) revurderet værdien af Telenor Danmark med opdaterede indtjenings-forventninger," skrev Telenor-koncernen i regnskabet.
Telenor har også netop besluttet, at selskabets to lavprisbrands, Bibob og CBB, bliver smeltet sammen til ét - CBB.
Administrerende direktør Jesper Hansen har forklaret til Computerworld, at Telenor er i gang med en større forandringsrejse, der handler om at forenkle virksomheden.
Læs også:
Telenor-direktør: Derfor lukker vi Bibob og flytter kunderne til CBB
Telenor-koncernens til salg-skilt i Danmark: Her er de mulige købere af Telenor
Telenor afliver lavprisselskabet Bibob - samler alle kunderne i CBB
TDC, Telenor, Telia og 3: Sådan klarer selskaberne sig i kampen om mobilkunderne
Efter havareret fusion mellem Telenor og Telia: Alt er (stadig) i spil i dansk telekrig
Telenor hårdt udfordret i Danmark: Ender med dundrende milliardunderskud