ComputerViews: Lad os bare slå det fast med det samme: Microsofts Office 365 og Azure er en dundrende succes for it-giganten, der over de senere år har skovlet kunder ind til cloud-løsningerne.
Det er ikke en tilfældighed, for hvis vi eksempelvis tager Office 365, fremstår det i dag som den mest helstøbte produktivitets/samarbejds-suite i et cloud-setup til virksomheder.
Det er både Microsofts fortjeneste og de mange lokale partneres fortjeneste.
Men nu har Microsofts Office 365 - igen - været ramt af et omfattende nedbrud, og igen var det kunderne i Europa, der forgæves forsøgte at logge ind på tjenesten.
En række medier kunne mandag berette om Microsfts cloud-problemer, ligesom der også vanen tro var godt gang i brokkerierne fra kunderne på de sociale medier.
Britiske Computing skriver, at europæiske kunder på Office 365 fra mandag morgen klokken ni begyndte at opleve problemer, så de ikke kunne logge ind på Office 365 eller oplevede 'lag-problemer' med eksempelvis Outlook og emails.
Læs også: Office 365 sendt til tælling i Europa - og Microsofts Azure har også store problemer
The Register kalder Microsofts seneste nedbrud for "Black Monday", og V3 bringer en kort udtalelse fra Microsoft, hvor en talsperson forklarer, at "et begrænset antal kunder i Europa kan have uregelmæssig adgang til email fra mobile enheder (mandag, red.)."
Hvor mange er "et begrænset antal kunder"?
Udtalelsen "et begrænset antal kunder" er central her. For selvom der set fra Microsofts side som kan være tale om et begrænset antal kunder, kan det konkrete antal stadig være ganske højt på grund af Microsofts enorme succes med Office 365.
Og for den enkelte kunde, der måtte være ramt, er konsekvensen den samme, uanset om der måtte være tale om "et begrænset antal kunder."
Læs også: Office 365 og Azure igen ramt af problemer: Kunderne undrer sig højlydt
Microsoft er flere gange blevet kritiseret for, at selskabets drifts-status markerer, at "alt kører, som det skal", selvom kunderne oplever noget andet.
Hvem der har mest ret, er svært at afgøre, men uanset hvad kan det være med til at rykke ved tilliden, hvis det gentager sig for mange gange, at kunderne oplever at have cloud-problemer.
Flere nedbrud hos Microsoft
Mandagens nedbrud er nemlig langt fra det eneste, Microsoft har været ramt af på det seneste.
I starten december var Office 365 ramt af store problemer i Europa, hvor mange Microsoft-kunder ikke kan logge på og havde problemer problemer med Exchange.
Samtidig var Azure også ramt af problemer, hvilket formentlig var årsagen til Office 365-problemerne.
Blot et par uger siden var der så igen problemer med Office 365 i Europa, da en række kunder den 18 december ikke kunne logge på.
Med gårsdagens nedbrud har Microsofts således tre gange på under tre måneder haft svært ved at levere Office 365-servicen til kunderne i Europa.
Den var også gal med med Azure i maj sidste år, og i januar sidste år oplevede kunder i nordeuropa og vesteuropa også forsinkelser eller fejlmeddelelser, når de forsøgte at tilgå deres websider på Azure.
Microsofts udfordring
Microsoft vil formentlig uden problemer kunne fremvise et skema med oppetider, der viser, at det står ganske fornuftigt til med cloud-driften - når man ser på det i det store billede.
Office 365 og Azure har formentlig også en driftsstabilitet, som langt fra alle lokale datacentre og it-afdelinger vil kunne matche.
Læs også: Tjener styrtende med penge: Så mange milliarder skovler cloud-firmaerne ind
Men netop på grund af den massive succes og udbredelse, der kendetegner Microsofts Office 365 og Azure, er konsekvenserne tilsvarende store, når tjenesterne er nede - altså målt i antallet af brugere og virksomheder, der har problemer.
Vreden og frustrationerne fra ramte kunder bliver formentlig heller ikke mindre af, at man nu kun har ét sted at brokke - nemlig til Microsoft.
Den lokale it-chef kan nemlig ikke gøre meget, når først cloud-forbindelsen hakker.
Når Microsoft så nu - igen - er ramt af problemer i lige netop Europa, begynder selskabet at have en udfordring, der kan udvikle sig til et decideret problem, hvis et nyt nedbrud rammer inden for den nærmeste fremtid.
Cloud-modellen giver rigtig god mening for mange virksomheder, hvilket også er årsagen til, at flere og flere vælger at gå den vej.
Men modellen forudsætter, at der er garanti for en sikker og stabil drift fra leverandørens side.
For mange udfald og nedbrud kan rokke med kundernes tillid til leverandøren - om det så er fair eller ej med udgangspunkt i de konkrete oppetider, leverandøren kan vise frem.
Hvordan oplever du driftsstabiliteten på Microsofts Office 365 og Azure? Føj gerne dine kommentarer til i debatten herunder.
Læs også:
Office 365 og Azure igen ramt af problemer: Kunderne undrer sig højlydt
Office 365 sendt til tælling i Europa - og Microsofts Azure har også store problemer
Opgørelse over cloud-leverandørernes nedbrud: Sådan har de klaret sig i 2015
Tjener styrtende med penge: Så mange milliarder skovler cloud-firmaerne ind
Opråb til it-cheferne: I har misforstået noget helt grundlæggende ved cloud computing