Det kan da godt være, at virtual reality og augmented reality stadig er eksotiske fremtids-teknologier for de fleste.
Men den amerikanske investeringsbank Goldman Sachs tror på en stor fremtid for begge teknologier.
Faktisk er tiltroen så stor, at finansfolkene fra investeringsbanken, der i 2013 blev Danmarkskendt for at købe 19 procent af aktierne i energikæmpen Dong, sætter et prisskilt på potentialet.
Goldman Sachs' prognose lyder på, at virtual reality og augmented reality i 2025 vil generere et marked på 80 milliarder dollar.
Læs også: Masser af virtual reality-nyheder: Minecraft og billigere headset på vej
Det beløb svarer til godt 530 milliarder danske kroner, hvilket igen svarer til omsætningen i nutidens pc-marked.
Det skriver Bloomberg.
En revolution som pc'erne
Virtual reality (VR) og augmented reality (AR) er beslægtet ved, at begge teknologier giver sine brugere et computersimuleret miljø, som både kan benyttes i forretningsverdenen og på privatfronten.
I AR fungerer computersimuleringerne som et informationslag oven på virkeligheden, mens det i VR kan være et udsnit af virkeligheden - hvad enten det er reelt eller imaginært opbygget som i et computerspil.
Begge dele ser Goldman Sachs altså en fed forretning i.
Læs også: Test: Samsungs virtual reality-headset er en fed fremtidsgadget
Også selvom teknologierne i investeringsbankens optik vil være noget langsommere til at få kritisk masse, end det eksempelvis har været tilfældet med smartphones og tablets.
"I takt med de teknologiske fremskridt, faldende priser og at en helt nyt markedsplads af applikationer rammer markedet, tror vi på, at VR og AR har potentialet til en multimilliard-industri. Muligvis er det lige så stor en revolution, som, da pc'erne kom frem," lyder det fra Goldman Sachs ifølge Bloomberg.
Hvis udviklingen går endnu hurtigere end forventet, har regnedrengene fra Goldman Sachs forventninger om, at markedet for AR og VR vil runde 1.215 milliarder kroner om små 10 års tid.
Her kan teknologierne benyttes
Den amerikanske investeringsbank med det noget blandede ry i Danmark har naturligvis udtænkt, at hvis AR og VR skal være en stor forretning, skal der også være en hel horde af interesserede kunder.
Goldman Sachs inddeler de potentielle kunder i tilsammen ni forskellige segmenter, der tæller alt lige fra militærmarkedet, sundhedssektoren, ingeniørfagene og videounderholdning.
Det største marked forventes dog at blive spilbranchen, som investeringsbanken regner med vil kunne omsætte AR- og VR-software for 77 milliarder kroner allerede om mindre end 10 år.
Læs også: Spílindustrien slår alle salgsrekorder: Runder magisk milepæl om få år
Også investeringskollegerne hos den australske Macquarie Bank har i sidste uge luftet store forventninger til de to nævnte teknologier.
"Vi mener stadig, at VR/AR bliver den næste computer-platform, og ligesom overgangen fra skrivebord til mobil-enheder bliver det disruptive. I starten af 2016 vil vi se de største fremskridt for VR/AR nogensinde," forklarer analytiker Ben Schachter fra Macquarie Bank i en analyse fra finansvirksomheden.
Læs også:
Et kig i krystalkuglen: Disse fem teknologier kan du glæde dig til i 2016