Det norske softwareselskab Opera Software kan være på vej til at blive solgt til en sammenslutning af kinesiske selskaber.
Opera Software satte sig selv til salg i sommer, og den kinesiske sammenslutning har budt 1,2 milliarder dollar - knap otte milliarder kroner - for selskabet.
Det kinesiske konsortium består af to selskaber, spil-producenten Beijing Kunlun Tech og søge- og sikkerhedsfirmaet Qihoo 360 Software, hvis egen browser sidder på 3,5 procent af det meget store, kinesiske marked.
Opera Software er mest kendt for Opera-browseren, der ligger i feltet lige under de fire store browsere, Firefox, Chrome, Safari og Edge/Internet Explorer.
Selskabets markedsandel på browsermarkedet er imidlertid meget lille.
Net Applications målinger viser således, at Opera-browseren på desktop har en markedsandel på blot 1,6 procent, mens IE har 46,9 procent og Chrome 35,1 procent.
De 1,6 procent svarer ifølge Opera til omkring 59 millioner månedlige desktopbrugere i gennemsnit - det såkaldte MAU (monthly average user) - i december.
Opera til Android havde i december 144 millioner MAU, hvilket giver mobil-browseren en markedsandel på 7,28 procent.
Det norske selskab har dog aldrig været i stand til for alvor at tjene penge på browseren.
Som eksempelvis Mozilla henter Opera Software størstedelen af sin browser-baserede omsætning på aftaler med forskellige søgeselskaber med Google og russiske Yandex som de største.
Opera-forretningens største område er selskabets mobile annonce-platform, der står for mere end 75 procent af den samlede omsætning.
Denne forretningsdel omsatte i seneste kvartal for 145 millioner dollar - godt 960 millioner kroner.
Anbefaler ja
Opera Softwares ledelse anbefaler, at selskabets aktionærer siger ja til det kinesiske tilbud.
"[Det kinesiske] konsorties ejerskab vil styrke Operas position og brugernes oplevelser via bedre innovation, ligesom det vil accelerere vores planer om ekspansion og vækst," lyder det i en meddelelse fra Lars Boielsen, administrerende direktør, Opera Software.
De to kinesiske selskaber har ikke mindst kig på Operas bruger-kartotek, der tæller omkring 350 millioner mennesker over hele verden, ifølge Operas egne oplysninger.
Tilbuddet skal accepteres af mindst 90 procent af Opera Softwares aktiekapital.
33 procent af aktiekapitalen har allerede bedyret, at de vil sige ja.