Konkursen truer: Her er den eneste løsning, hvis Fona vil overleve

Fona må genopfinde sig selv helt fra bunden, hvis butikskæden skal have en chance for at overleve, lyder det fra ekspert i detailhandel.

Artikel top billede

Både antallet af butikker og det grundlæggende forretningskoncept i den kriseramte elektronikkæde Fona trænger til en gevaldig overhaling, hvis Fona skal overleve på længere sigt.

Sådan lyder det fra detailhandelseksperten Dorte Wimmer fra Retail Insitute Scandinavia.

Her og nu leder Fonas ledelse med lys og lygte efter en investor, som vil skyde op mod 100 millioner kroner i selskabet.

Men der skal formentlig også skæres dybt i antallet af butikker og medarbejdere.

Men Dorte Wimmer peger på, at Fonas problemer handler om meget andet end penge.

Mens konkurrenter som Elgiganten og senest Power har udviklet lavpriskoncepter. har Fonas ledelse glemt at fortælle sig selv og sine kunder, hvordan man adskiller sig fra konkurrenterne.

"En gang var deres slogan: "Ih, de er så flinke hos Fona " Men altså, du kan ikke leve af at være flink. Kunderne vil have noget andet end bare, at du er flink. Så der har de sovet i timen."

Hvilke krav ville du stille, hvis det var dig, der skulle investere et større millionbeløb i Fona?

"Jeg vil klart stille det krav, at de skulle kigge deres butiksstruktur efter. Både i forhold til, om deres butikker ligger de rigtige steder og i de rigtige byer. Og selvfølgelige om nogle af dem skal lukkes. Det vil jeg næsten tro, de skal, eftersom de har 56 butikker," siger Dorte Wimmer.

"Så ville jeg også kigge på størrelsen af butikkerne. De har en del store butikker, og det kunne godt være at man kunne nøjes med nogle mindre. Det hænger så igen tæt sammen med hele deres butikskoncept."

Prispres og kæmpeunderskud

"Spørgsmålet er, hvad Fonas skal være for den fremtidige forbruger? Der kan det være, at man skal tænke i, at man ikke skal have alle varekategorier og være god til alt," siger Dorte Wimmer.

Hun peger på, at Fona de seneste år har været under voldsomt pres med underskud på omkring 30 millioner kroner som er udløst af det voldsomme prispres fra konkurrenterne."

"Hele det der med Experts Power-kæde, som blev lanceret i sommer. Det har sænket priserne og presset dem yderligere. Det har nok været det, der har været dråben, der har betydet at de har måttet give op."

"Man skal fokusere og finde en position som for eksempel vi kender det fra Elgiganten, der er dem med de laveste priser. Og Hifi-Klubben, det er dem, der ved alt om de enkelte mærker. Så det er vigtigt for Fona, at de får skabt en position, hvor de kan sige: "Vi er dem med... et eller andet." Det har de ikke haft."

"Vi ser både i Norge og Holland, hvor onlinebutikker som Komplett og Cool Blue åbner fysiske butikker, hvor man kan få råd og vejledning, og så kan man få sendt varerne hjem. Så der er ikke noget lager i butikkerne. Komplett har også lavet butikker, hvor de er rigtig gode til at lave aktiviteter - for eksempel med fodboldaftener, hvor man kan få en øl og være sammen med andre mennesker. Det kunne være en vej at gå for Fona," slutter Dorte Wimmer.

Læs også:

Fona går i betalingsstandsning: Skal finde ny kapital for at undgå konkurs

Konkursen truer: Derfor er det gået helt galt for Fona

Annonceindlæg fra DE-CIX

At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S