Artikel top billede

Vindergruppen bestod af Clemens Byager (tv), Sandra Norman Andersen (mf), Lars Brenner (mf) og Martin Arena Jørgensen (th).

Katjing! Danske studerende scorer 75.000 kroner på eksamensprojekt om big data

Danske Bank og KMD har stillet data til rådighed for en gruppe studerende på CBS. De studerende, der fik mest ud af dataene, blev belønnet med 75.000 kroner.

"Pengene skal bruges på et ordentligt jakkesæt, så jeg kan se præsentabel ud, når jeg har afleveret mit speciale og skal ud og søge job. Resten skal bruges på at forsøde SU-tilværelsen," lyder det fra Clemens Byager, som netop har været med til at vinde 75.000 kroner. 

Han er 25 år og læser til dagligt cand.merc.it på Copenhagen Business School (CBS), og sammen med sin gruppe har han netop vundet en konkurrence med en hovedpræmie på 75.000 kroner for et eksamensprojekt om big data.

Konkurrencen er blevet til i samarbejde mellem CBS, Danske Bank og KMD.

Her stillede Dansk Bank og KMD en portion kundedata til rådighed for en række it-studerende på CBS, som fik mulighed for at arbejde med projektet i forbindelse med deres eksamensopgave. 

Deltagerne i konkurrence har alle taget et af de to fag "big data analytics" og "big social data analytics" på CBS.

Fik bankdata om danske familier

Grupperne er blevet udstyret med bankdata for 100.000 danske familier, kortdata samt den offentlige vurdering af alle danske ejendomme og derudover har grupperne fået adgang til et værktøj, der gør det muligt at indhente data fra Facebook og LinkedIn.

Vindergruppen der ud over Clemens Byager består af Lars Brenne, Sandra Norman Andersen og Martin Arena Jørgensen har ved at grave i transaktionsdata fra Danske Bank været i stand til at identificere især to kundegrupper der bør være særlig interessante for en moderne digital bank. 

Digitale og analoge kunder

Den ene gruppe kunder foretager størstedelen af deres bankforretning i den digitale verden og kommer sjældent i deres lokale bankfilial. Den anden kundegruppe holder fast ved den fysiske bankverden og bruger kun sjældent de digitale løsninger.  

"I dag er det en udfordring for bankerne, at de fleste kunder bliver mere og mere digitale, fordi det betyder, at den relation med kunderne, som de har brugt mange år på at opbygge, bliver sat på spil. Derfor har bankerne en interesse i sørge for at fastholde og forbedre den relation," forklarer Clemens Byager.

De studerende har derfor udviklet et værktøj, der gør det lettere for banken at grave i data om de forskellige segmenter, og dermed identificere, hvor den skal sætte ind, hvis den ønsker at forbedre relationen med kunderne.

"Ønsker banken at opbygge en en stærkere digital relation med kunder, der ikke bruger de digitale løsninger særligt ofte, så ved banken nu, at den skal markedsføre de digitale muligheder via en personlig relation og ikke via de digitale kanaler," siger Clemens Byager. 

Læs også: 
Dansk storbank vil med på disruption-bølgen, men har ikke ressourcerne: Sætter 100.000 kroner på højkant i hackathon 

Big data: Sådan forvandles Roskilde Festival til Danmarks vildeste smart city




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sådan: Opgradér din printerløsning uden store investeringer