Den øverste chef for TDC Hosting, Esben Kolind Laustrup, har efter mere end 10 års karriere hos telegiganten valgt at sige farvel og tak.
Han skifter til et job som bladdirektør på Morgenavisen Jyllands-Posten.
Jobskiftet kommer kun få dage efter, at TDC har fremlagt en ny treårig strategi.
Det betyder blandt andet, at selskabet efter ni måneders tænkepause nu dropper tidligere udmeldte planer om at skille sig af med TDC Hosting, som med en samlet omsætning på omkring den halve milliard kroner beskæftiger cirka 300 medarbejdere herhjemme.
Den nye strategi betyder blandt andet, at TDC tager endnu et skridt væk fra den klassiske telefoni-forretning, og i højre grad skal satse på at levere netforbindelser, it-infrastruktur og services.
På privatmarkedet skifter TDC samtidig navn til YouSee.
Også det er et stærkt signal om, at man nu satser på at levere it-baserede services - netforbindelser og tv-pakker ved siden af den traditionelle tele-forretning.
Læs også:
Fra TDC til Yousee: Det handler TDC's opsigtsvækkende navneskifte egentlig om
Esben Kolind Laustrup siger, at hans jobskifte træder i kraft, så snart hans afløser er fundet. TDC vil i første omgang søge at besætte chefjobbet med en intern kandidat.
"TDC er en attraktiv virksomhed, og det er en attraktiv stilling, så vi tror ikke, det vil tage så lang tid, før der er fundet en afløser," siger han.
Trods TDC's dybe og langvarige overvejelser om et salg af hostingforretningen, mener Esben Kolind Laustrup, at det giver god mening, at TDC holder fast ved at tilbyde hosting og andre ydelser indenfor outsourcing og it-drift.
Han mener, at der er et stort potentiale for vækst blandt mellemstore virksomheder under top 50-niveauet, hvor der typisk er fra 50 it-brugere og opefter.
"Så vi mener, det er det rigtige at gøre. It og tele smelter sammen, og ser man på nogle af de store aftaler, vi har indgået på it, tele og integratordelen, kan vi se, at det er det marked, der vokser mest," siger Esben Kolind Laustrup.
Han afviser, at TDC Hosting har planer om at øge sin markedsandel ved at opkøbe konkurrenter.
"Vi holder selvfølgelig øje med markedet, men vi har ingen konkrete planer. Lige nu er vores vurdering, at det er billigere selv at gå ud og vinde nye kunder og få dem ind på den infrastruktur, som vi i forvejen har investeret i," siger han.
Han ser i øvrigt ikke sit kommende jobskifte til mediebranchen, som en voldsom ændring.
"Mediebranchen har altid fascineret mig, og det er også en branche, som smelter sammen med it-branchen på nogle områder. Så det er en fantastisk mulighed, som jeg har grebet for at være med til at udvikle noget nyt," slutter Esben Kolind Laustrup.
Læs også:
TDC dropper salg af TDC Hosting - men overvejer nu et helt andet frasalg