De 125 ansatte i den danske afdeling af it-giganten Xerox går en uvis fremtid i møde, efter at Wall Street Journal i dag kunne afsløre en plan om at opdele Xerox-koncernen i to - en for print og kopi og en anden for forretningsservices.
Nordisk direktør i Xerox, Nicolai Lund, fortæller til Computerworld, at den amerikanske koncernledelse i forbindelse med fremlæggelsen af koncernens kvartalsregnskab senere i dag vil løfte sløret for sine fremtidsplaner. Men han samtidig selv ligeså spændt som resten af de ansatte i Xerox' danske afdeling.
"Jeg har kun informationen fra Computerworld og Wall Street Journal, og som alle andre er jeg spændt på at høre, hvad der bliver meldt ud senere på dagen." siger Nicolai Lund.
Xerox' danske forretning er de seneste ti år skrumpet til halv størrelse. Antallet af medarbejdere er dalet fra 230 til de nuværende omkring 125. Samme vej er det gået for omsætningen, som i 2004 rundede 300 millioner kroner. I dag er det tal nede omkring 130 millioner.
Samme vej er det gået for overskuddet, som i 2007 lød på 32 millioner mod beskedne ni millioner kroner i 2014.
Udvikling afspejler ifølge Nicolai Lund en markant skærpelse af konkurrencen på det traditionelle print- og kopimarked. Til gengæld har Xerox ligesom mange af sine konkurrenter satset på at udvikle løsninger, der rækker ind over blandt andet dokumenthåndtering.
"Nedgangen i omsætningen svarer til, hvad vi har set på resten af det marked, hvor vi er. Det er et superhårdt marked når vi taler om at få blæk ned på et stykke papir. Det er derfor vi i lang tid har satset på at udvikle en forretning indenfor forretningsservices. Services er den del af forretningen, som vokser mens hardwareforretningen enten er flad eller går lidt tilbage," siger han.
Xerox er blot den seneste i rækken af gamle it-giganter, der splitter deres koncerner op i mindre dele for at kunne reagere hurtigere på ændringer i markedet. De mest markante eksempler er HP og CSC.
Læs også:
Efter fire års konstant nedtur: Xerox skal splittes op i to kæmpeselskaber