30-årige Martin Ciborowski ser verden i trekanter, når han cykler hjem ad Nørrebrogade og kigger på bygninger og facader.
Sådan er det at være 3D-grafiker og for tiden arbejde på et dansk spilprojekt til millioner af kroner i firmaet Deadline Games, hvor der hver dag skal modelleres bygninger og huse ned til mindste detalje.
I det virtuelle univers er trekanterne ? i fagsprog polygoner ? den mindste fællesnævner, som i tilstrækkelig stort antal kan danne alt lige fra mennesker og landskaber til biler og bygninger.
Droppede uddannelsen
For Martin Ciborowski faldt interessen på 3D-grafik, da programmet 3D Studio Max udkom i 1995, mens han gik på bygningslinjen på Danmarks Tekniske Universitet.
- Jeg syntes, det var mægtigt interessant og prøvede at få undervisning i det, men det var umuligt. Så jeg skaffede et modem, droppede uddannelsen og begyndte at lære 3D Studio Max for mig selv, erindrer Martin Ciborowski.
De næste fire år brugte han internet som kilde til at undervise sig selv i 3D-programmet, mens han for havde job som freelancer og køkkenmedhjælper. Samtidig søgte han alle job, der havde noget med 3D-grafik at gøre.
|
Efter et job i it-afdelingen hos Københavns Postcenter lykkedes det ham i 2000 endelig at få en fod inden for i branchen, da han blev ansat hos ITE, firmaet bag skærmtrolden Hugo.
- Det var fantastisk endelig at komme til at sidde med ligesindede. Tidligere var det eneste forum internet. At ligefrem sidde med andre og lave grafik var som at komme i den syvende himmel, fortæller Martin Ciborowski.
Det nye job i spilbranchen var samtidig en brat opvågnen fra drømmene til virkelighedens konkurrenceprægede produktion af computerspil.
- Ens syn på spil og spilbranchen ændrer sig dramatisk hurtigt. Vi var alle sammen meget unge med gode ideer om, hvordan spil skulle laves. Men mange faktorer gjorde, at spillene ikke blev helt så gode, som vi havde ønsket, fortæller han.
Modellerer bygninger
Efter tre år og fire spil i ITE var det tid til at komme videre og prøve nye udfordringer.
Dem fandt han sidste sommer hos den danske spiludvikler Deadline Games, der efter en række populære pc-spil som Mistænkt, Blackout og Globetrotter nu satser hårdt på at skabe store titler til Xbox og Playstation 2.
Hos Deadline Games er Martin Ciborowski såkaldt background artist, og det betyder, at han i 3D-programmet 3D Studio Max opbygger og modellerer blandt andet bygninger, hvor spillets hovedperson som et led i handlingen skal ind og gennemføre missioner. Siden føres bygningerne over i Deadline Games' egenudviklede spilmotor, Kapow Systems.
Huset bliver først bygget i grå kasser af designerne, som har beskrevet både indhold og funktioner. Det er så Martin Ciborowskis job at skabe en troværdig bygning ud fra håndtegnede koncepttegninger og referencebilleder udvalgt af firmaets art director.
Hemmelighedskræmmeri
Nogle gange står Martin Ciborowski også for selv at designe teksturer ? overflader ? til sine modeller i billedprogrammet Photoshop, men i så stort et projekt som det nuværende overlades det oftest til en decideret teksturgrafiker.
Selv om programmerne stadig hedder 3D Studio Max og Photoshop er det på flere måder forskelligt fra at lave børnespil i ITE.
- Jeg har mærket forskellen i, at vi er flere mennesker, og at der virkelig er sat ressourcer af. Samtidig er alt hemmeligt, fordi konkurrencen er utrolig hård, og fordi vores udvikler, Take Two, pumper ufattelig mange markedsføringskroner i det her spil, siger Martin Ciborowski.
Ikke mange informationer er sluppet ud om det nye spil fra Deadline Games, andet end at det skal udkomme til efteråret til både pc, Xbox og Playstation 2 og i genre og stil lægger sig tæt op af spil som Grand Theft Auto, Mafia og Max Payne.
Omkring 35 af de knap 50 ansatte hos Deadline Games arbejder på spillet, som udvikles i samarbejde med et af verdens største spilforlag, amerikanske Take Two, der også står bag netop den populære serie Grand Theft Auto.
Spillet er såkaldt AAA-titel, der typisk koster mellem 20 og 50 millioner kroner at udvikle, ligesom det er tilfældet med spillene hos den danske kollega og konkurrent, IO Interactive. Håbet er, at spillet kommer til at sælge over en million eksemplarer.
Tre år tilbage i branchen
Det er Martin Ciborowskis femte spil og for ham en mulighed for at bide skeer med de store i branchen, men samtidig også et job, hvor der nogle gange skal gås på kompromis med det optimale for at overholde deadlines.
- Det er ens eget ansvar at få gjort tingene til tiden, men det er også ens eget ansvar at melde ud, om man kan nå tingene, så tidsplanen kan blive passet til, siger han.
Martin Ciborowski har sat sig det mål, at han vil være syv år i spilbranchen, og det betyder, at han kun har to til tre år endnu. Herefter har han overvejet at starte sit eget firma eller tage til udlandet.
- Det kan godt være, at Danmark er et lille land, men jeg kan se fra de udenlandske kollegaer, jeg har i firmaet, at der er stor respekt, og at vores faglige kompetencer er høje, siger han.
Hos Deadline Games begynder det nye spil langsomt at tage form, og for Martin Ciborowski er det en stor oplevelse at se tingene i sin sammenhæng.
- Det er fantastisk at se, når man har arbejdet et par måneder og de forskellige elementer bliver samlet til hele områder. Det giver et sus i maven, siger han.